Az idei ősz egyik legnagyobb figyelmet kapott luxusautó-árverése az az aukció volt, amelyet az Indiana állambeli Elkhart városában szervezett meg az RM Sotheby’s. A kínálatot különféle hagyatékokból, csődeljárás nyomán értékesítésre kínált kollekciókból állították össze, így az autók stílusát, eredetét és élettörténetét tekintve egyaránt rendkívül színes volt a kínálat. Az Észak-Amerikában megrendezett auckió tíz legmagasabb áron gazdára talált autója közül kilenc európai klasszikus volt, és csupán egy származott az óvilágon kívülről, egészen pontosan Japánból.
A „Solar Red” színű Toyota 2000GT egyike annak a mindössze 62 darab balkormányos példánynak, amelyet az első számú exportpiacára gyártottak. A 100-as alvázszám is érdekessé teszi az 1967-ben elkészült autót, de sokkal inkább első tulajdonosának a személye izgalmas.
Az Osztrák-Magyar Monarchiában született Otto Linton (1917-2018) az észak-amerikai motorsport hőskorának nevezetes alakja. Részt vett a második világháború utáni legelső autóversenyen, közel húsz éven át volt aktív, majd visszavonulását követően megtervezte és megnyitotta saját Toyota-márkakereskedését, amelyet 1966 és 1984 között személyesen irányított.
Linton saját használatra rendelte meg a 2000GT-t, amely aztán harminc éven át volt a birtokában, mielőtt egy másik Toyota-kereskedő, Rich Jacobsen autógyűjteményébe került volna. Az autót 2007-ben megvette és az utolsó csavarig restaurálta a modellre szakosodott Maine Laine Exotics (az észak-amerikai 2000GT-állomány mintegy 85 százalékát ők újították fel). Utolsó tulajdonosa, a gyűjtői körökben szintén ismert Brown Maloney 2010-ben még veteránralin is részt vett vele.
Az autó a motortértől a karosszérián át az utastérig az eredetivel megegyező állapotban, gyönyörű fényezéssel és fabetétekkel került kalapács alá idén ősszel. A telefonon licitáló ismeretlen vevő minden idők második legmagasabb összegét, 912 ezer 500 dollárt, azaz átszámítva mintegy 274 millió forintot fizetett ki érte – az aukciós katalógusban előzetesen 700-850 ezer dollárra becsülték az autó várható árát.
Az árverést eredetileg tavasszal rendezték volna, ám a koronavírus-pandémia miatt őszre halasztották. Minden bizonnyal az időközben megváltozott világgazdasági helyzet is hozzájárult ahhoz, hogy az eredeti várakozásokkal szemben mégsem ez lett minden idők legdrágábban elárverezett 2000GT kupéja – ezt a címet így továbbra is egy 2013-ban eladott, szintén 1967-es autó tartja, amelyért 1,15 millió dollárt fizettek ki.
A Toyota 2000GT annak köszönhette létezését, hogy alkotói pontosan figyeltek a piac változásaira, az ügyfelek igényeire. Miután a hatvanas években Japánban is beindult a motorsportélet, rövid időn belül megszületett a komoly sportautók iránti fizetőképes kereslet. A Toyota a Yamahával karöltve építette meg szépséges és ütőképes szupersportkocsiját, amely futamgyőzelmekkel és tucatnyi FIA-világcsúccsal alapozta meg legendáját.