Ha megnézzük a Blusteele Clutch közösségi oldalát, majd’ minden fotójuk gyorsulási versenyeken készült. Nem véletlenül: a cég a dragster-piacra fejleszt és gyárt tengelykapcsolókat. A közelmúltban aztán úgy döntöttek, diverzifikálják tevékenységeiket, és az overlanding világát is célba veszik.

Ebben az autóban nincs gyenge láncszem 1

Ausztráliában komoly hagyományai vannak a terepexpedícióknak: egy kisebb garzonlakás felszereltségével kistafírozott autókkal vágnak neki a végtelennek. Komoly tömegeket kell megmozgatni egy ilyen autónak, ezért szeretik minden műszaki komponensüket alaposan túlépíteni, biztos, ami biztos.

A Blusteele mérnökei úgy számoltak, ha a tengelykapcsolójuk elvisel 1000 Nm nyomatékot, akkor egy átlagos terepjáróban elpusztíthatatlan lesz. De honnan vegyenek 1000 Nm-es motort? Sehonnan – ezért építettek maguknak egyet.

Ebben az autóban nincs gyenge láncszem 43

Első körben vásároltak egy Toyota VDJ76 LandCruiser GXL-t, 4,5 literes, nyolchengeres dízelmotorral. Ez 205 lóerőt és 430 Nm-t ad le – elég szerény, de legalább vannak benne tartalékok. Kezdetnek nagyobb Garrett turbófeltöltőt, új nyomáscsökkentő szelepet, olajhűtőt és töltőlevegő-hűtőt építettek be. Nagyobbra cserélték a légszűrőházat, amibe nemesacél sznorkelen keresztül juttatják a motort tápláló levegőt. A kipufogórendszer 80 milliméter átmérőjű csövekből áll. A módosítást új motorvezérléssel fejelték meg. Amikor fékpadra tették a felpaprikázott motort, 273 lóerőt és 745 Nm-t mértek a keréknél – a tengelykapcsoló tehát legalább 1000 Nm-t vitt át, méghozzá gond nélkül.

Ebben az autóban nincs gyenge láncszem 85

Ezzel akár a végére is érhetett volna a munka, ám a srácok vérszemet kaptak, és olyan látványos átalakításba fogtak, amit bármely neves tuningműhely örömmel a nevére venne. A küszöbvédő rudakba például lézerrel vágták bele a Blusteele nevét, speciális kengururácsot és tetőcsomagtartót szereltek fel, és ahol csak tudtak, LED-fényeket helyeztek el – a Land Cruiser éjjel majdnem úgy néz ki, mint egy karácsonyfa, mint egy nagyon csillogó karácsonyfa.

Ezt követte a speciális hátsó lökhárító, amire dupla pótkeréktartót rögzítettek. Ezek két oldalra kihajthatók, így a csomagtérajtón keresztül könnyen hozzáférhetünk a raktérben kialakított fiókos tárolórendszerhez, amely többek között egy hűtőszekrénynek is otthont ad. Elöl, az utastérben mobil hűtődobozt, erősebb audiorendszert és – a kényelmesebb használat érdekében – hosszabb sebességváltó kart építettek be.

Ebben az autóban nincs gyenge láncszem 127

Senki nem hibáztatta volna a Blusteele csapatát, ha a Survivor tengelykapcsoló nehezen kezelhető, fáradságosan kinyomható darab lenne, de nem az. Olyannyira, hogy a cég tulajdonosa hétköznapi mászkálós autónak használja a Land Cruisert – erről tanúskodik a hátsó ülésre beszerelt gyerekülés is.

Igazi személyiségét persze terepen tudja megmutatni az autó: a hatalmas nyomatéknak köszönhetően a sebességváltó bátran maradhat második vagy akár harmadik fokozatban, a tengelykapcsoló játszva megoldja a helyzetet.

Ebben az autóban nincs gyenge láncszem 169

Miután jól vizsgázott, a kuplungszettet ma már bárki megvásárolhatja a J76-oshoz – ha a két és félszeresére növelt nyomatékkal elbírt, sziklaszilárd eleme lesz bármely gyári kivitelű Land Cruisernek is.