A videón látható Kraznak már letelt a szolgálati ideje. Évek óta állt a sárba ragadva, láthatóan senki sem törődött vele, tipikus roncsként várta, hogy szétbontsák, elszállítsák, leadják ócskavasnak. A telephelyen viszont úgy látták, akad még benne menthető alkatrész, csak túl messze parkol a műhelytől.

Kirángassák? Vontassák? Miért ne próbálnák beindítani? 

Nyilván kíváncsiak voltak, hogy indul a sokáig elhagyott technika a -30 fokos téli hidegben. A motort természetesen előmelegítették, lánggal a dermedt olajat, meleg vízzel a blokkot. Ezt követően a technika némi füstköhögéssel életre kelt, és meglepő módon saját kerekein tört ki fagyos börtönéből.  

Sokaknak élő emlék még a KrAZ

Aki volt katona, az emlékszik a Krazra “A Kremencsukban található, 1945-ben alapított, nehéz teherjárművek gyártására szakosodott AvtoKrAZ első gyártmánya egy KrAZ-222, 10 tonnás dömper volt. 1967-ben kezdődött a KrAZ-255-ös teherautó gyártása, melyet összkerékhajtással és off-road abroncsokkal láttak el. A 14,9 literes, JaMZ V8-as dízelblokkal szerelt járműből Magyarország és Lengyelország mellett még Észak-Korea, valamint Libanon is vásárolt. 1979-ben a gyár elérte a csúcspontját: egy dolgozóra 1,66 darab legyártott teherautó jutott. 1982-ben bemutatták az extrém igénybevételre tervezett KrAZ-260-as sorozatot.

Ezeket a járműveket 14,9 literes JaMZ dízelmotorral szerelték, mely 1500 percenkénti fordulatszám mellett 1079 newtonméteres maximális nyomatékteljesítményre volt képes. A KrAZ-260-as három évvel később Moszkvában is letette a névjegyét, amikor egy Vörös téri díszszemlén 152 milliméteres, 2A36-os nukleáris lőszer tüzelésére alkalmas tábori ágyút vontatott. A KrAZ-260-as teljes rakománnyal megterhelve még további 10 tonna vontatására volt alkalmas, míg önmagában közel 30 tonnát volt képes cipelni.” – Aranyi Péter, Vezess.

Ezen a videón láthatjuk a praktikákat is, hogy sikerül életre kelteni a fagyos V8-ast az orosz télben.