Vezetés közben a telefont babrálni manapság az egyik legbalesetveszélyesebb dolog, amit elkövethetünk, hiszen a képernyő teljesen elveszi figyelmünket az útról. Például amíg elolvasunk egy rövid üzentet, az olyan, mintha egy focipályányi hosszúságú útszakaszon csukott szemmel mennénk végig.
Tehát nem véletlenül tiltják a legtöbb európai országban, köztük Magyarországon is, a vezetés közbeni mobilhasználatot. Hollandiában például 2002 óta tilos a telefonhasználat vezetés közben. A közelmúltban a tilalmat kiterjesztették minden mobil eszközre, például táblagépekre vagy navigációs eszközökre. A hollandok 240 euró (85 ezer forint) pénzbírsággal honorálják a rajtakapott sofőröket, Magyarországon ugyanennek 10 000 forintos bírság és 3 büntetőpont az ára.
A mobileszközhasználat azonban nehezen bizonyítható. Ezért 2018 óta a holland hatóság saját intelligens kamerarendszer kifejlesztésén dolgozott, amelyekből az első két tesztpéldány már túl van az első bevetéseken. Azért döntöttek a speciális kamerák fejlesztése mellett, mert a hagyományos útszéli fix kamerákkal nem „látnak” be rendesen az autókba, így például a leengedett kézzel, ölben kezelt telefon sem látható.
Az új kamera kisméretű és mobil, könnyen telepíthető. A felhasználási elképzelés szerint felüljárókról végzik velük az ellenőrzést, mert így belátnak a kocsiba, mint nálunk az útpálya fölötti állványra szerelt VÉDA-kamerák, amelyek szintén képesek kiszűrni a telefonáló sofőrt, de büntetés a tapasztalatok alapján csak akkor jár érte, ha sebességtúllépés miatt fotó készül. A holland kamerához speciális szoftvert fejlesztettek, amely képes megkülönböztetni a mobileszközt minden mástól, például borotvától.
Az automatizálásra azért volt szükség, hogy elkerüljék az összes fénykép manuális értékelését. Az elképzelés életképességét a két tesztkamera a gyakorlatban is bizonyította. Az intelligens kamerák éjjel-nappal bevethetők (infravörös képalkotásúak), az időjárástól függetlenek. A tesztelés során mindössze 6 óra alatt több mint négyszáz sofőrről készített képet a kér kamera, miközben kézben tartva mobileszközt használtak vezetés közben. A tesztüzem alatt természetesen nem büntettek meg senkit, de december eleje óta már élesben dolgozik a két kamera, és további készülékek bevetést tervezik országszerte.