A boomereket a többlemezes CD-váltó, az Y generáció tagjait a navigációs berendezés nyűgözte le – de vajon mitől esik le az álla napjaink autóvásárló közönségének? Az a gyanúnk, hogy egyre nehezebb lázba hozni a fiatalokat; az Autotrader nevű kiadvány mindenesetre összegyűjtötte azt a tíz technológiát, amely napjainkban hosszú távon befolyásolhatja az autóipar, az autóértékesítés vagy a tartozékpiac fejlődését.

Cadillac Escalade

Tíz újítás, ami megváltoztathatja az autóipart 1

Talán ironikus, hogy az észak-amerikai autógyártás dinoszaurusza nyitja a listát. Az egykori buta, nehéz vas azonban mára a modern autóipari technológia jelképévé vált: a Super Cruiser félautonóm mobilitási technológia bepillantást enged abba a valószínűleg nem is olyan távoli jövőbe, amikor szabadon dönthetünk, milyen mértékben vesszük ki a részünket az autó vezetéséből. A hatalmas szabadidőjármű másik különlegessége a 38 colos (!) képátlójú, 4K felbontású, kristálytiszta, energiatakarékos OLED kijelző, amelyen egyszerre három információs mezőben jeleníthetjük meg a kívánt tartalmakat. Ráadásul az elektronika ma már a legegyszerűbb emberi cselekvésbe is besegít, legyen szó a kiterjesztett valóságú navigációs rendszerről, amely mintha közvetlenül az útra vetítené ki a követendő irányt, vagy az utastéren belüli beszélgetést támogató mikrofon- és hangszórórendszerről.

Hidrogén üzemanyagcellás technológia

Tíz újítás, ami megváltoztathatja az autóipart 23

Az Autotrader szerint a Toyota Mirai örökre beírta a nevét az autóipar történelemkönyvébe, mint a világ első szabadon megvásárolható, sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás járműve. A Mirai volt az első fecske, amelynek köszönhetően világszerte megkezdődött a hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítése. A folyamat legelején járunk még, és legalább annyian kételkednek a technológia életképességében, mint annak idején a hibrid hajtáséban – vagy éppen Benz robbanómotoros járművében. A jövőben kétségtelenül szerephez jut a hidrogén, és a Toyota Mirai sikerén felbuzdulva más autóipari szereplők is felgyorsították saját fejlesztéseiket. Időközben érkezik a második generációs Mirai, amely jobb hatásfokú, jobban vezethető és főleg sokkal olcsóbb lesz, mint úttörő elődje. Muszáj is lesz neki, ha nem szeretné, hogy a Hyundai, a Honda és a többi versenytárs lekörözze.

Hummer EV CrabWalk

a videó a hirdetés után indul

Évtizedeken át figyeltük élvezettel, ahogy az autógyártók bizarr koncepciójárművei egy helyben forogva, oldalra kúszva mozogtak furcsa kerekeiken. Az elektromos hajtástechnológia bevezetésével ez ma már nem a jövő kiváltsága: ha a kerekek hajtása és kormányzása függetleníthető egymástól, bármire képesek lehetünk. Ezt demonstrálja az elektromos luxusterepjáróként feltámadt Hummer, amely az összkerék-kormányzást és az elektromos összkerékhajtást kombinálva képes oldalazva haladni. A technológia kapóra jöhet kemény terepen, de még inkább parkoláskor – ahhoz tehát, hogy kiteljesedhessen, olcsóbbá kell válnia, és harmad ekkora autókban kell megjelennie. Amint elérhetővé válik az átlag vásárló számára, ténylegesen új korszak nyílik a városi közlekedésben.

Lexus AR Play

Tíz újítás, ami megváltoztathatja az autóipart 24 

Az autóipari technológiák felhasználási területe nem korlátozódik a gépkocsira. Legalább ilyen fontos, például az értékesítés új csatornáinak felkutatása: hogy például az ügyfelek akkor is testközelből ismerkedhessenek meg kiszemelt új autójukkal, ha személyesen nem kereshetik fel a bemutatótermet. Akár a koronavírus pandémia hozadékának is tekinthetjük tehát, de jelentőségében jóval nagyobb a Lexus AR Play technológia, amely kiterjesztett valóságú megjelenítés segítségével mutatja meg az érdeklődőknek a kiszemelt modellt – elsőként a megújult IS szedánt. Hogy fog mutatni az új kocsi a házunk előtt, és harmonizál-e a bőrkárpit színe kedvenc ruhánk árnyalatával – ezekre a kérdésekre régen csak azután kaptunk választ, hogy átvettük autónkat, és bár ezek határozottan a fejlett világ problémái, a hatékony konfigurálás a hosszú távú ügyfélelégedettség első lépcsője.

Mercedes-AMG GLE 63 S 48 voltos mild hibrid rendszer

Tíz újítás, ami megváltoztathatja az autóipart 25

Még egy szabadidőjármű, ráadásul benzinpusztító sportmotorral? Igen, de mégsem: a Mercedes luxusterepjárója 48 voltos mild hibrid rendszerrel csíp le fontos decilitereket a fogyasztásból, és csökkenti kézzel fogható mértékben a motor kedvezőtlen üzemi tartományában (például elinduláskor) jelentkező széndioxid-kibocsátást. Persze egy 603 lóerős V8-as turbómotor soha nem lesz a környezetvédelem szimbóluma, de a Daimler fejlesztése jól mutatja, hogy a hibridizáció hozzátesz, nem pedig elvesz az autózás élményéből. Ugyanez igaz a modell aktív kanyarstabilizátorára, amely kanyarban feszesen, úthullámokon stabilan, rossz minőségű aszfalton kényelmesen tartja az autót.

Nissan ProPilot Assist 2.0

Tíz újítás, ami megváltoztathatja az autóipart 26

A Cadillac Super Cruiser technológiájához hasonlóan a Nissan ProPilot 2.0 is képes arra, hogy a követési távolságot és a sebességet akár ívmenetben is tartsa, sőt, akár sávot váltva előzésbe is kezdjen. A nagy különbség, hogy a tisztán elektromos Ariya szabadidőjármű fedélzetén debütáló technológia lehetővé teszi, hogy huzamosabb ideig a kormány elengedésével haladjunk. Ezzel megvalósul a harmadik szintű autonóm közlekedés, innen pedig már csak egy (igaz, elég nagy) ugrás, hogy bizonyos jól meghatározható útszakaszokon teljes mértékben az autóra bízzuk a közlekedést.

Rolls-Royce Ghost

 Tíz újítás, ami megváltoztathatja az autóipart 27

Könnyű úgy nagyszerűt alkotni, ha nincsenek anyagi korlátaink? Egyfelől igen, másfelől viszont új ötletek nélkül a pénz önmagában csak az unalomig ismert megoldások ismétlésére alkalmas. A Ghost tervezői fogták a létező technológiákat – a radaros és kamera alapú érzékelőket, a légrugózást, a műholdas helymeghatározást, és így tovább –, s ezeket egybe gyúrva hozták létre azt a kényelmi és biztonsági rendszert, amely az autó közvetlen és tágabb környezetének pontos ismeretében módosítja a lengéscsillapítók és a sebességváltók beállításait. Ha ez nem volna elég, vessünk egy pillantást a megvilágított hűtőmaszkra vagy a lézerrel átlyuggatott műszerfalra, amelyből sejtelmesen árad a fény: ezek a megoldások hitelesen ültetik át a XXI. századba a kézművesség több évszázados hagyományait.

Toyota hibrid hajtáslánc

Tíz újítás, ami megváltoztathatja az autóipart 28

Aki 2020-ban forradalmi újdonságként tekint a hibridekre, az alighanem egy barlangban töltötte az elmúlt húsz évet. A Toyota benzin-elektromos hajtástechnológiája mégis a modern autóipar egyik leginkább meghatározó eleme, pontosan azért, mert már nem forradalmi, hanem teljesen hétköznapi. A kiforrott technika a márka több tucatnyi típusában gondoskodik a kisebb üzemanyag-fogyasztásról, kedvezőbb károsanyag-kibocsátásról és csendesebb, finomabb üzemről. A Toyota hibrid mára teljesen hétköznapi, átlagos technológiává vált – pont annyira természetes, mint a biztonsági öv, a központi zár vagy a belső levegőkeringetés. Évről évre nő a Toyota hibrid típusainak száma (és egyre több modell kapható kizárólag hibridként), és hogy lépést tartsanak, a japán autógyártó versenytársai is elkezdték a maguk módján demokratizálni a technológiát.

Trombia Free önjáró, elektromos útseprőgép

Tíz újítás, ami megváltoztathatja az autóipart 29

Tegye fel a kezét, aki hallott már a finn start-up újdonságáról, a nagyteljesítményű villanymotorral működő, teljesen automatizált úttisztító járműről? Pedig a Trombia Free már jövőre megkezdi tesztüzemét, és 2022-től nagyszériában készülhetnek az emissziómentes aszfaltseprő- és mosógépek, több millió tonnával csökkentve a világ útkarbantartó üzletágának széndioxid-kibocsátását. Csepp a tengerben? Talán igen, de ha az útseprő gépek közlekedhetnek önállóan, elektromosan, miért is ne tehetnék ugyanezt a szemetes kocsik, a hókotrók, a postai kézbesítő járművek és így tovább – a Kuopio városában alapított cég forradalmasíthatja a közművek járműhasználatát.

Utólag beépíthető head-up kijelzők

Tíz újítás, ami megváltoztathatja az autóipart 30

A biztonságos közlekedés néma, elfeledett hőse, ugyanakkor az elmúlt két évtized egyik legnagyszerűbb fejlesztése a head-up kijelző, amely a vezető látómezejében jeleníti meg a fontos információkat, így minimalizálva azt az időt, amíg a sofőr leveszi a tekintetét az útról. Nem volna túlzott elvárás, hogy 2020-ban minden autó rendelkezzen ezzel a technológiával, ám az autóipar lassan reagált az igényekre. Nem úgy a tartozékpiac, ahol egyre több forrásból szerezhetünk be jó minőségű, kiválóan működő, okostelefonnal szinkronizált head-up kijelzőket, amelyek nemcsak az autó kezelésében, de a telefon szinkronizálásában, az üzenetek megjelenítésében is új korszakot nyithatnak.