Több autó is az árokba fordult a hirtelen lezúduló hómennyiség miatt Eplény térségében, így a 87-es főutat lezárták – írja az Időkép egyik észlelője, amelyet már a Katasztrófavédelem is megerősített honlapján. A fotón jól látszik, hogy az utat nem igazán takarították.

Elég erősen rákezdett a havazás, több főutat le kellett zárni 1

A főként időjárással foglalkozó portál olvasóinak jelentése alapján néhol már 15 centi a hó. A havazás délután is kitart, a legtöbb hó Zala megyében várható.

Várpalotán óriás pelyhekben hullt a hó délelőtt:

 

A Balatoni úton két helyszínen hét gépkocsi – 2 és 5 – csúszott össze. A 76-os főúton Zalaegerszeg közelében, az 53-as km-nél kamion keresztbe fordult a pályán, elzárva ezzel a Kisbucsa felé vezető irány forgalmát. Hasonlóan járt egy tehergépkocsi is a nagykapornaki tető előtt. Mindkét helyen torlódásra kell számítani. Elakadt több kamion a 76-os főúton az arborétum közelében Zalaegerszegen – írja a ZAOL.

De a rendőrség információ szerint már lezárták a 82-es főutat is. Az útra hullott és lefagyott csapadék miatt több gépkocsi elakadt Veszprém-Gyulafirátót és Eplény között.

A Gellénháza utáni kanyarban nehéz ilyen körülmények között vezetni, két kamion is elakadt, feltorlódott a kocsisor. Utána lépésben, 20-30 kilométer/órás sebességgel lehetett menni, de ilyen szép volt a kilátás 9 órakor.

 

Ne feledjétek, hogy havas, jeges úton az autó könyörtelenül megtorolja azt a vezetési hibát, amit esőben vagy szárazon fel sem vesz. Jeges úton könnyen kipörögnek a kerekek. Ha lehet, kettesben, a kuplungot finoman felengedve induljunk el. Automatikus váltóval aktiváljuk a téli üzemmódot, ha nincs ilyen, próbáljunk meg kézzel kettesbe kapcsolni elinduláshoz, és ilyenkor is érzéssel adagoljuk a gázt.

Jobb tisztában lenni azzal, mennyire fognak a gumik. Ahogy a forgalom engedi, egyenes szakaszokon határozott fékezéssel kideríthetjük, hogy mennyire tapad az út. Legyünk óvatosak, ha enyhe lassításnál is működésbe lép a blokkolásgátló vagy megcsúsznak a kerekek. Autópályán sokan elhiszik, hogy havas úton biztonságos és normális 100-zal menni, hiszen a többiek is ennyivel húznak el. Sajnos sokszor csak a fékezés, gázelvétel miatt elkönnyülő farú autó megpördülésekor derül ki, hogy sok volt a tempó. Inkább hajtsunk lassabban, de érjünk célba!

Az eszkimóknak a népszerű tévhit szerint vagy száz szavuk van a hófajták megkülönböztetésére. A közutakon ennyiféle egész biztosan nincs, de a havas burkolat nem egyforma. A friss hó valamivel jobban tapad, mint a keményre járt. Próbáljuk felismerni a jeges foltokat, csíkokat, mert ezeken rosszabbul tapad a gumiabroncs.