Alap dolgok, de nem árt, ha évről évre felelevenítjük a téli vezetéssel kapcsolatos fontos tudnivalókat, hiszen idén már az ország egyik felén volt gond a havazásból, és úgy tűnik, hogy néhány nap múlva országszerte havazásra kell számítani.

1. Téli gumi

A biztonság nem játék, így szeretteink, barátaink, a közlekedésben résztvevők és persze saját magunk érdekében nem érdemes télen nyári gumiabroncsokkal kockáztatni. A jelenleg kapható téli gumiabroncsok tartós hidegben jobban tapadnak, mint nyári társaik (durván +7 Celsius alatt már érdemes cserélni a nyárit télire). Helyes használat mellett kevésbé kopnak, megfelelő kialakítás esetén pedig zajkibocsátásuk is alacsonyabb. A nyáriakhoz képest lágyabb keverékekkel készülnek, ennek köszönhetően a téli gumiabroncsok alacsonyabb hőmérsékletnél is megtartják rugalmasságukat. A keverékek összetétele gyártónként és márkánként jelentősen eltérhet. Néhány alacsonyabb árfekvésű márka az “olcsóság” érdekében például lemond a költséges és nehezebben feldolgozható szilika használatáról.

 2. Elindulás: ésszel

 

Jeges, havas úton könnyen kipörögnek a kerekek. Ha lehet, kettesben, a kuplungot finoman engedve induljunk el. Automata váltónál aktiváljuk a téli üzemmódot, ha nincs ilyen, próbáljunk manuálisan kettesbe kapcsolni elinduláshoz és érzéssel adagoljuk a gázt.

3. Tapadás?

 

Jobb tisztában lenni azzal, mennyire fognak a gumik. Amikor a forgalom engedi, egyenes szakaszokon határozott fékezéssel kideríthetjük, hogy mennyire tapad az út. Legyünk óvatosak, ha enyhe lassításnál is működésbe lép a blokkolásgátló vagy megcsúsznak a kerekek.

4. Megfelelő sebesség

 

Autópályán sokan elhiszik, hogy 100 km/órás sebességgel menni havas úton biztonságos és normális, hiszen a többiek is ennyivel húznak. Sajnos sokszor csak a fékezés, gázelvétel miatt elkönnyülő fenekű autó megpördülésekor derül ki, hogy sok volt a tempó. Inkább vegyünk vissza, pár perces késésbe még senki nem halt bele.

5. Kerüld a libasort

 

Autópályán, ha a havazás miatt feltorlódik a forgalom, vonatozás helyett kicsit a sáv belső-külső szélét megközelítve javíthatjuk a kilátást az előttünk haladó autótól. Ez mindig hasznos, de különösen igaz, ha még havazás is rontja a látási viszonyokat. Persze, mindezt a megfelelő követési távolság megtartásával.

Viszont arra is figyelni kell, hogy ne húzódjunk ki túlságosan, mert ha a kitaposott nyomvályúból felkap a kerék a vastag hórétegre, könnyedén megpördülhetünk.

6. Óvatosan a kamionokkal

A kamionok, nagyobb teherautók kerekei, kerékjárati ívei jelentős mennyiségű havat gyűjtenek össze télen. Ezek a jeges tömbök előbb-utóbb leesnek a járműről. Jobb, ha kellő követési távolságot hagyunk, így van időnk reagálni. Veszélyes rámenni a jégtömbökre, de csúszós úton még veszélyesebb, ha a kormányt rángatva hirtelen próbáljuk kikerülni az akadályt. Hagyjunk megfelelő távolságot és akkor nem muszáj szögletes mozdulattal átrántani az autót a szomszéd sávba, ha leesik egy hóakadály.

Téli körülmények között arra is számítani kell, hogy a pótkocsik, vontatmányok tetején összegyűlt, le nem takarított hó és/vagy jég bármikor az úttestre vagy autónkra zuhanhat.

7. Mit csináljunk kanyarban? 

Ezt ne, legalábbis közúton semmiképp!

 

Száraz úton a modern autók rengeteg vezetési hibát elviselnek, amit havas aszfalton csúnyán megbosszulhatnak. Ne fékezzünk a kanyarban a kormányzással egyszerre, mert a guminak épp elég az oldalirányú erőket átvinni, nemhogy még hosszirányúakkal (fékezés-gyorsítás) küzdjön. A kanyar előtt fékezve vegyük fel azt a sebességet, amivel biztonságosan átjutunk a fordulón. Aki a kanyarban lassít vagy elveszi lábát a gázról, az könnyen meg is pördülhet.

8. Váratlan meglepi a kanyar után

Dombos-hegyes útszakaszon számítani kell arra, hogy a kanyar után egészen más aszfaltfelület vár, mint pár száz méterrel arrébb. Ehhez nem kell az Alpokig menni, középhegységekben is simán ráfuthatunk tükörjégre és utána csak utasok vagyunk, kormánnyal a kézben. Szép időben a napsütötte szakaszok szárazok lehetnek, az árnyékos, északi völgyekben azonban simán megmarad a hó, könnyebben megfagy a melegebb területekről lecsorgó olvadék. Kevés aljasabb jelenség van, mint a megfagyott vízátfolyás az amúgy száraz úton.

9. A fekete jég nem csak legenda

Nem csak havon eshetünk nagyot az autóval. A fekete jég tulajdonképpen nem fekete, hanem egy hajszálvékony, átlátszó jégréteg az aszfalton, amelyet pont ezért nem lehet látni vezetés közben. A fekete jég nemcsak szitáló csapadékból, hanem az autók kipufogógázának kondenzvíz-tartalmából is képződhet.

10. Kijárt utat járatlanért ne add fel!

Amikor az autók kijárt nyomokban haladnak, az előzés még inkább veszélyes művelet. A nyomból kihajtva vagy a vályúkba visszatérve a jeges partfalak könnyen megpördítik az autót. Minden előjel nélkül landolhatunk a szembejövő sávban és még csak gyorsan sem kell menni hozzá.

+1. A kilátástalanság rossz! Értem?

Ezzel a 10 GIF-fel ismételjük át a téli vezetés legfontosabb szabályait 2

Elindulás előtt mindenképp jégtelenítsd az autó ablakait és az oldalsó tükröket, hiszen ha nem látod, mi történik körülötted, a téli abroncs sem fog megmenteni egy esteleges balesettől.