A szinte teljesen ismeretlen – automatikus rakodómechanizmussal felszerelt – Toyota Mobile Base tanulmányt azoknak az extrém sportolóknak fejlesztették ki a nyolcvanas évek középen, akik rendszeresen kisebb hobbijárműveket akartak szállítani komolyabb erőkifejtés nélkül.

Már évtizedekkel ezelőtt is sok pickup tulajdonos szembesült azzal a problémával, hogy rakodórámpa vagy targonca hiányában csak nagyon körülményesen lehet nehéz tárgyakat felhelyezni a platóra. Egy motorkerékpárt vagy egy quadot még csak-csak feltolnak valahogy egy rögtönzött rámpa segítségével, de egy csónak vagy jet-ski önmagában nem tud gurulni, ezért náluk inkább az emelés jöhet szóba, ami a nem ritkán 2-3-400 kilós tömegek miatt nem egyszerű feladat.

Az 1987-es Tokiói Autószalonon bemutatott Toyota Mobile Base tanulmányautó erre a problémára kínált elegáns megoldást. A Japánban Toyota Hilux Surfnek, a világ többi részén Toyota 4Runnernek ismert terepjáró megfelelő alapot adott a koncepció számára, mivel műszakilag tökéletesen megegyezett a 80-as években gyártott, negyedik generációs Hiluxszal (N50/N60/N70 generáció), amely kivételesen strapabíró és robusztus típus volt.

Egyszer a Top Gear című tv-műsorban Jeremy Clarksonék is megpróbáltak egy ilyen pickupot elpusztítani…

 

Annyiban különbözött a sorozatgyártású Hilux Surf/4Runner a normál, platós Hiluxtól, hogy az első ülések mögötti falat kiszedték belőle, hogy egy második üléssort és egy csomagtartót ki tudjanak alakítani. A komplett hátsó traktus üvegszálas műanyagból készült, tetőablakkal fedték be, de plusz oldalajtókat nem vágtak rá, így a második üléssort csak elölről lehetett megközelíteni.

Imádnánk, ha ez a 80-as években készült tanulmányautó létezne 1

A Mobile Base tanulmányautóból azonban kivették a hátsó üléseket, majd a teljes hátulját visszaalakították platóvá, de nem úgy, ahogy a Hiluxon volt. A fő különbséget nem a kárpitozás jelentette, hanem az Action Decknek nevezett különleges raktér, amely középen elválasztott, nyitható tetővel, csúszva lenyíló hátsó raktérajtóval és egy igen trükkös rakodómechanizmussal rendelkezett.

Utóbbi két, colstokszerűen mozgó karból és az általuk tartott rakodólapból állt. Mivel a karok felső és alsó részét forgó mechanizmus kötötte össze, mozgatás közben a karok által bezárt szög folyamatosan változott, így a rakodólap, és a ráhelyezett jet-ski emelés közben végig vízszintes helyzetben maradt. Mind a három mozgatómechanizmust hidraulikus munkahengerek működtették, mégpedig teljesen automatikusan, gombnyomásra.

Sajnos az ötletes Action Deck végül nem került gyártásba, valószínűleg túl sokba került volna az összetett és bonyolult mozgatómechanizmusai miatt.