Pontosan tíz évvel ezelőtt a környezettudatos elkötelezettségéről ismert II. Albert monacói herceg azzal a kéréssel fordult udvari szállítójához, a Lexushoz, hogy hibrid luxuslimuzinjukból, az LS 600h-ból építsenek neki esküvői autót – olyat, amiből tiszta lelkiismerettel integethet a népnek arája, Charlene Wittstock oldalán.

Tudod, melyik volt a világ első hibrid kabriója? 1

A megoldás kézenfekvő lett volna: kabriót kell építeni (olyat, amilyet azóta még egyszer megcsinált a Toyota, az új japán császár koronázásakor). A Lexus azonban ennél többre vágyott: egyrészt féltek, hogy a tetőlemez teljes eltávolítása meggyengítené a karosszériát – rusnya merevítések alkalmazása szóba sem jöhetett –, másrészt féltek, hogy csukott tetővel aránytalanná válnak az LS vonalai, harmadrészt olyan opciót kerestek, amivel a hercegi pár esőben is a nép színe elé gördülhet.

A problémával megkeresték az ismert Carat Duchatelet karosszériaépítő műhelyt, akik innovatív ötlettel álltak elő. Klasszikus vászontető helyett levehető, átlátszó polikarbonát tetőt terveztek a hátsó üléssor fölé, amely úgy tette láthatóvá az ifjú párt, hogy egyben védte is őket.

Tudod, melyik volt a világ első hibrid kabriója? 25
Tudod, melyik volt a világ első hibrid kabriója? 26

A Carat Duchatelet szakemberei 2000 munkaóra alatt atomjaira szedték a műtétre kijelölt autót. Számítógépes modellezéssel megtervezték az átalakításhoz szükséges alkatrészeket. A merevítéseket méhsejt szerkezetű, kevlár és szénszálas kompozit anyagokból készítették el, amelyeket egy speciálisan elkészített kemencében szó szerint rásütöttek a lecsupaszított vázra. Emiatt kellett a Lexus LS 600h L nagy részét szétszedni, összesen mintegy 20 ezer mechanikai és elektromos alkatrészt, belső dekorelemet és kárpitozást távolítottak el belőle, hogy aztán mindet vissza is szereljék később.

Az autó építéséről készült videót alább tekintheted meg

a videó a hirdetés után indul

Az egy darabból álló, merevítések nélküli átlátszó tetőt egy francia cég készítette el, amely rendszerint helikopter-szélvédőket és vadászrepülő pilótafülke-tetőket gyárt. A polikarbonát héj vastagsága 8 milliméter, a tömege mindössze 26 kilogramm. Tökéletes kilátást biztosított az autóba és az autóból, a karosszériához két közbülső alkatrész segítségével rögzítették.

Az új tetőelem alakjának és szerkezeti integritásának vizsgálatára először készítettek egy négyrétegű, szénszálból és méhsejt szerkezetből álló, 11 kiló tömegű sablont. A hatalmas idomot milliméteres pontossággal kellett elkészíteni, a pontatlan illeszkedés nem volt elfogadható. Amikor ezzel a kézi folyamattal megvoltak, jöhettek a robotok: a végleges polikarbonát kupolatető gyártását és a karosszériára illesztését egy teljesen automatizált folyamat során végezték el.

Tudod, melyik volt a világ első hibrid kabriója? 27

Kép: Getty Images

Még az újraszerelés előtt az autót Midnight Blue színre fújták át kézzel, az elegáns kék fényezés több réteg egyedi, vízbázisú festék felhasználásával készült, fokozva a hibrid Lexus környezetbarát jellegét.

Az átalakítás utolsó fázisa, az újra összeszerelés a Lexus mérnökeiből és tíz belga karosszériaépítő szakemberből álló csapatnak több mint két hétig tartott, mert csak így tudták a legmagasabb, gyári minőségben elvégezni az átalakítást.

Az esküvő napján a Lexus LS 600h L Landaulet-vel a hercegi pár bejárta egész Monte-Carlót: a sofőrös túra a hercegi palotától először a kikötőig vezetett, majd az I. Albert sugárút mentén felfelé a Sainte-Devote templomig, ahol a hagyományoknak megfelelően a hercegnő a menyasszonyi csokrát eldobta. Az út nagy részében a luxusautó teljesen elektromos üzemmódban működött, nulla károsanyag-kibocsátással. 

Tudod, melyik volt a világ első hibrid kabriója? 28

Kép: Getty Images

Az autó mégsem tekinthető nagyon környezetbarátnak, hiszen csupán egyszer használták: azóta a monacói Oceanográfiai Múzeumban van kiállítva. Mindaz a rengeteg munka, a karbon alkatrészek legyártása egy pár órás program kedvéért, ráadásul feleslegesen, hiszen amint az esküvői fotókon látható, gyönyörű idő volt, és a különleges polikarbonát tetőt végül nem szerelték fel – hát igen, az arisztokrácia élete sem fenékig tejfel.