E30 M3 - Ahogy a történelem legkomolyabb és legvágyottabb sportautói, úgy az M3 is a versenysportban való szereplés miatt jött létre. Az A csoportos homologizáció és a német túraautó bajnokságban való szerepléshez olyan szériaautó kellett, amiből legalább 5000 darabot le is gyártanak. Az E30 M3 tehát először volt versenyautó, csak aztán utcai vadászgép, már persze 80-as évek mércével. 2,3 literes szívó négyhengeres motorja a legendás M10-es blokk és az S38-as sorhatos hengerfejének átalakított verziójából készült. Az S14 195 lóerőt teljesített, amivel az E30 M3 elérhette a 235 km/h-s sebességet is. Karosszériáját az E30 kupétól örökölte, de a jobb légellenállás érdekében megemelték a hátsó szélvédőt egy üvegszálas kerettel és a csomagtérajtó is 40 milliméterrel magasabb, szintén üvegszálas utólagos elem. Ötfokozatú kézi váltója fordított kulisszát kapott, hogy 2-3 között gyorsabb lehessen a váltás.
E30 M3 - Ahogy a történelem legkomolyabb és legvágyottabb sportautói, úgy az M3 is a versenysportban való szereplés miatt jött létre. Az A csoportos homologizáció és a német túraautó bajnokságban való szerepléshez olyan szériaautó kellett, amiből legalább 5000 darabot le is gyártanak. Az E30 M3 tehát először volt versenyautó, csak aztán utcai vadászgép, már persze 80-as évek mércével. 2,3 literes szívó négyhengeres motorja a legendás M10-es blokk és az S38-as sorhatos hengerfejének átalakított verziójából készült. Az S14 195 lóerőt teljesített, amivel az E30 M3 elérhette a 235 km/h-s sebességet is. Karosszériáját az E30 kupétól örökölte, de a jobb légellenállás érdekében megemelték a hátsó szélvédőt egy üvegszálas kerettel és a csomagtérajtó is 40 milliméterrel magasabb, szintén üvegszálas utólagos elem. Ötfokozatú kézi váltója fordított kulisszát kapott, hogy 2-3 között gyorsabb lehessen a váltás.
Fotó megosztása:
E36 M3 – 1992 novemberében érkezett a második generációs M3-as az E36 karosszériájából építve. Először kupé, majd később kabrió változatban, 1995-től pedig szedánként is elérhető volt, hogy áthidalják az E34 M5 és az E39 M5 közti szünetet egy szedán sportmodellel is. Az E36 volt az első M3, mely soros hathengeres szívó motort kapott először 3,0, majd a frissítéskor 3,2 literes hengerűrtartalommal. Az S50B30 286 lóerőt teljesített 7000-es fordulatszámon, az S50B32 pedig 316-ot, természetesen csak hátsó keréken önzáró differenciálművön keresztül. Ötfokozatú kézi váltója hagyományos kiosztású, a facelift után viszont már hatfokozatú váltót kapott az erősebb motorhoz. Az E36-nál érkezett az automata váltó, pontosabban a versenysportból ismert technikával működő robotizált kézi szerkezet, az SMG. Egyedi lökhárítók és futóműalkatrészek mellett különleges üléseket kapott, de a karosszérián jelentősebb beavatkozás nem történt.
E36 M3 – 1992 novemberében érkezett a második generációs M3-as az E36 karosszériájából építve. Először kupé, majd később kabrió változatban, 1995-től pedig szedánként is elérhető volt, hogy áthidalják az E34 M5 és az E39 M5 közti szünetet egy szedán sportmodellel is. Az E36 volt az első M3, mely soros hathengeres szívó motort kapott először 3,0, majd a frissítéskor 3,2 literes hengerűrtartalommal. Az S50B30 286 lóerőt teljesített 7000-es fordulatszámon, az S50B32 pedig 316-ot, természetesen csak hátsó keréken önzáró differenciálművön keresztül. Ötfokozatú kézi váltója hagyományos kiosztású, a facelift után viszont már hatfokozatú váltót kapott az erősebb motorhoz. Az E36-nál érkezett az automata váltó, pontosabban a versenysportból ismert technikával működő robotizált kézi szerkezet, az SMG. Egyedi lökhárítók és futóműalkatrészek mellett különleges üléseket kapott, de a karosszérián jelentősebb beavatkozás nem történt.
Fotó megosztása:
E46 M3 – Klasszikusan szép és simulékony vonásokkal, gömbölyded idomokkal készült el az E46 M3 2000-ben, melynek karosszériáját a sárvédők íveinél kiszélesítették az alapmodellhez képest. Kupé és kabrió is elérhető volt belőle, előbbi akár 5,1 másodperc alatt is el tudta érni a 100 km/h-t, ami még mai szemmel is gyorsnak tűnik. Motorja az továbbfejlesztett soros hathengeres sportmotor változó szívó és kipufogó oldali szelepvezérléssel, hengerenkénti pillangószelep sorral. 343 lóerős teljesítményre képes 7900-as főtengely fordulatnál és hatfokozatú kézi Getrag 420G váltóval, vagy annak robotizált SMG változatával volt elérhető, melyet kézzel a kormányon lévő gombokkal is lehet irányítani. Aktív hátsó differenciálművel szerelték és összesen 87 766 darab készült belőle.
E46 M3 – Klasszikusan szép és simulékony vonásokkal, gömbölyded idomokkal készült el az E46 M3 2000-ben, melynek karosszériáját a sárvédők íveinél kiszélesítették az alapmodellhez képest. Kupé és kabrió is elérhető volt belőle, előbbi akár 5,1 másodperc alatt is el tudta érni a 100 km/h-t, ami még mai szemmel is gyorsnak tűnik. Motorja az továbbfejlesztett soros hathengeres sportmotor változó szívó és kipufogó oldali szelepvezérléssel, hengerenkénti pillangószelep sorral. 343 lóerős teljesítményre képes 7900-as főtengely fordulatnál és hatfokozatú kézi Getrag 420G váltóval, vagy annak robotizált SMG változatával volt elérhető, melyet kézzel a kormányon lévő gombokkal is lehet irányítani. Aktív hátsó differenciálművel szerelték és összesen 87 766 darab készült belőle.
Fotó megosztása:
E90/E92/E93 M3 – Kilóg a sorból a negyedik generációs M3, ez az egyetlen a sorban (eddig), amelyik V8-as motort kapott. A kupé, kabrió és szedán karosszériával készült modellben az S65-ös V8-as sportmotor dolgozik csak hátsókerékhajtással, hatfokozatú kézi, vagy a sorozat történelmében először hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval. Az S65 420 lóerős csúcsteljesítményét 8300-as főtengelyfordulatnál éri el, egy valódi sportmotor és sokak számára az egyik legjobb élményt adó M3 annak ellenére, hogy nem sorhatos motor hajtja. Gyorsulása 0-100 km/h-ra 4,6 másodperc a DCT váltóval és 4,8 a kézi szerkezettel. 2007-2013 között összesen 65 985 darab készült, a legritkább a szedán, alig 10 000 darabot gyártottak belőle.
E90/E92/E93 M3 – Kilóg a sorból a negyedik generációs M3, ez az egyetlen a sorban (eddig), amelyik V8-as motort kapott. A kupé, kabrió és szedán karosszériával készült modellben az S65-ös V8-as sportmotor dolgozik csak hátsókerékhajtással, hatfokozatú kézi, vagy a sorozat történelmében először hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval. Az S65 420 lóerős csúcsteljesítményét 8300-as főtengelyfordulatnál éri el, egy valódi sportmotor és sokak számára az egyik legjobb élményt adó M3 annak ellenére, hogy nem sorhatos motor hajtja. Gyorsulása 0-100 km/h-ra 4,6 másodperc a DCT váltóval és 4,8 a kézi szerkezettel. 2007-2013 között összesen 65 985 darab készült, a legritkább a szedán, alig 10 000 darabot gyártottak belőle.
Fotó megosztása:
F80 M3, F82 M4 – 2014-ben érkezett talán a legtöbb nagy változás a modell történelmében. Korábban az M3 alapja mindig a 3-as kupé karosszériája volt, az F szériával azonban a 3-as kupé karosszériája a 4-es jelölést kapta, ezzel az M3 innentől kezdve csak szedán, az M4 pedig csak kupé modellt jelöl. Ezzel együtt a márka visszatért a soros hathengeres benzinmotorhoz, de szívó helyett turbós motort alkalmazott az új sportmodellben. Az S55 duplaturbós, 431 lóerőre képes és 550 Nm nyomatékra, a 2016-ban érkezett Competition csomaggal érte el a 450 lóerős teljesítményt és a 3,9 másodperces 0-100-as sprintidőt DCT váltóval, karbonszálas műanyag kardántengellyel, aktív hátsó differenciálművel és hátsókerékhajtással. Az F széria elektornikailag fejlettebb, aktív menetstabilizálójával könnyedén segít a sorőr keze alá.
F80 M3, F82 M4 – 2014-ben érkezett talán a legtöbb nagy változás a modell történelmében. Korábban az M3 alapja mindig a 3-as kupé karosszériája volt, az F szériával azonban a 3-as kupé karosszériája a 4-es jelölést kapta, ezzel az M3 innentől kezdve csak szedán, az M4 pedig csak kupé modellt jelöl. Ezzel együtt a márka visszatért a soros hathengeres benzinmotorhoz, de szívó helyett turbós motort alkalmazott az új sportmodellben. Az S55 duplaturbós, 431 lóerőre képes és 550 Nm nyomatékra, a 2016-ban érkezett Competition csomaggal érte el a 450 lóerős teljesítményt és a 3,9 másodperces 0-100-as sprintidőt DCT váltóval, karbonszálas műanyag kardántengellyel, aktív hátsó differenciálművel és hátsókerékhajtással. Az F széria elektornikailag fejlettebb, aktív menetstabilizálójával könnyedén segít a sorőr keze alá.
Fotó megosztása:
G80 M3/G82 M4 – 2021 tavaszán került piacra az M3/M4 páros legújabb generációja, mely ismét hoz nagy változásokat. Karosszériáját tekintve az eddigi legnehezebb, 1,8 tonnás modell számtalan könnyített alkatrészével is több mint 100 kilóval többet nyom, mint elődje. Ezzel együtt viszont az eddigi legerősebb soros hathengeres duplaturbós BMW motor hajtja, Competition csomaggal 510 lóerőre és 650 Nm nyomatékra képes. Gyorsulása 3,9 másodperc, végsebessége 290 km/h, mely értékek egyelőre nem térnek el nagyban az elődtől, de ez még csak a kezdet. Az új M3 ugyanis most először hoz összkerékhajtást is, mely lekapcsolható első hajtással ugyanúgy fogja szolgálni a driftelni kedvelőket, mint az alapkivitelek. Továbbra is elérhető a 480 lóerős belépőmodellekhez a hatfokozatú kézi váltó, automataként pedig most először hagyományos nyolcfokozatú bolygóműveset választott a gyártó.
G80 M3/G82 M4 – 2021 tavaszán került piacra az M3/M4 páros legújabb generációja, mely ismét hoz nagy változásokat. Karosszériáját tekintve az eddigi legnehezebb, 1,8 tonnás modell számtalan könnyített alkatrészével is több mint 100 kilóval többet nyom, mint elődje. Ezzel együtt viszont az eddigi legerősebb soros hathengeres duplaturbós BMW motor hajtja, Competition csomaggal 510 lóerőre és 650 Nm nyomatékra képes. Gyorsulása 3,9 másodperc, végsebessége 290 km/h, mely értékek egyelőre nem térnek el nagyban az elődtől, de ez még csak a kezdet. Az új M3 ugyanis most először hoz összkerékhajtást is, mely lekapcsolható első hajtással ugyanúgy fogja szolgálni a driftelni kedvelőket, mint az alapkivitelek. Továbbra is elérhető a 480 lóerős belépőmodellekhez a hatfokozatú kézi váltó, automataként pedig most először hagyományos nyolcfokozatú bolygóműveset választott a gyártó.
Fotó megosztása:
1986-ban jelent mega BMW első M3-as modellje, az E30. Azóta óriási utat járt be a modell, mindig egyre erősebb és gyorsabb lett, ma pedig, a hatodik generációs M3/M4 teljesítménye alig pár éve még a szupersportautók között is megállta volna a helyét
1986-ban jelent mega BMW első M3-as modellje, az E30. Azóta óriási utat járt be a modell, mindig egyre erősebb és gyorsabb lett, ma pedig, a hatodik generációs M3/M4 teljesítménye alig pár éve még a szupersportautók között is megállta volna a helyét
Fotó megosztása: