2019-ben csak az Egyesült Királyságban 12 197 közúti balesetnél játszott szerepet a figyelemelterelés. Vezetés közben erre számtalan módon sor kerülhet, de a telefonozás mellett az egyik fő ludas maga az autó: a fedélzeti rendszerek vezetés közbeni bűvölése is olyan dolog, mely hosszú másodpercekre elvonhatja a vezetők figyelmét.
A brit What Car húsz autót tesztelt, hogy kiderítse, közülük melyikben található a vezető figyelmét leginkább elvonó rendszer. A tesztelőknek hat egyszerű feladatot kellett végrehajtaniuk vezetés közben: felcsavarni a fűtést 2 fokkal, a ventilátorokat feltekerni két fokozattal, a navigációs térképet lekicsinyítve áttekinteni a teljes navigációs útvonalat, törölni az előre beírt útvonalat, átkapcsolni a rádiót és amelyik autóban lehetséges, hangvezérléssel megkérni az autót, hogy találja meg a legközelebbi autószerelőt.
A tesztelők pontozták az egyes autókat. A legkevesebb pontot a nálunk kevésbé népszerű MG ZS EV és 8 colos érintőképernyője kapta, szám szerint 12-t. A lista első tíz helyezettje:
Helyezés |
Márka |
Modell és fedélzeti rendszer |
Pontszám |
1 |
MG |
MG ZS EV |
12 |
2 |
Fiat |
500X |
14 |
3 |
Škoda |
Citigo-e iV |
16 |
4 |
Peugeot |
508 SW |
17 |
=5 |
Lexus |
RX |
18 |
=5 |
Honda |
CR-V |
18 |
7 |
Nissan |
Juke |
19 |
=8 |
Toyota |
Corolla |
20 |
=8 |
Volvo |
S60 |
20 |
10 |
Jaguar |
XE |
21 |
Hogy kiderüljön, melyik autóban milyen rendszer található, azok mire képesek, mennyire logikus vagy éppen rettenetesen macerás a kezelésük, a Vezess is elindította új sorozatát, a Fedélzetmestert, amelyben megpróbálunk elmerülni a hozzánk kerülő autók fedélzeti rendszereiben. Az első részt itt megnézheted: