2019-ben csak az Egyesült Királyságban 12 197 közúti balesetnél játszott szerepet a figyelemelterelés. Vezetés közben erre számtalan módon sor kerülhet, de a telefonozás mellett az egyik fő ludas maga az autó: a fedélzeti rendszerek vezetés közbeni bűvölése is olyan dolog, mely hosszú másodpercekre elvonhatja a vezetők figyelmét.

A brit What Car húsz autót tesztelt, hogy kiderítse, közülük melyikben található a vezető figyelmét leginkább elvonó rendszer. A tesztelőknek hat egyszerű feladatot kellett végrehajtaniuk vezetés közben: felcsavarni a fűtést 2 fokkal, a ventilátorokat feltekerni két fokozattal, a navigációs térképet lekicsinyítve áttekinteni a teljes navigációs útvonalat, törölni az előre beírt útvonalat, átkapcsolni a rádiót és amelyik autóban lehetséges, hangvezérléssel megkérni az autót, hogy találja meg a legközelebbi autószerelőt.

A tesztelők pontozták az egyes autókat. A legkevesebb pontot a nálunk kevésbé népszerű MG ZS EV és 8 colos érintőképernyője kapta, szám szerint 12-t. A lista első tíz helyezettje:

Helyezés

Márka

Modell és fedélzeti rendszer

Pontszám

1

MG

MG ZS EV
(8 colos érintőképernyő)

12

2

Fiat

500X
(7 colos érintőképernyő,
Uconnect Live)

14

3

Škoda

Citigo-e iV
(színes képernyő és telefontartó)

16

4

Peugeot

508 SW
(10 colos képernyő,
Connected 3D Navigation,
hangfelismerés)

17

=5

Lexus

RX
(12,3 colos multimédia kijelző)

18

=5

Honda

CR-V
(7 colos érintőképernyő,
Honda Connect,
Garmin navigáció)

18

7

Nissan

Juke
(Nissan Connect)

19

=8

Toyota

Corolla
(Touch 2 médiarendszer,
Apple Carplay, Android Auto)

20

=8

Volvo

S60
(Sensus)

20

10

Jaguar

XE
(10 colos érintőképernyő,
Touch Pro Duo)

21

Hogy kiderüljön, melyik autóban milyen rendszer található, azok mire képesek, mennyire logikus vagy éppen rettenetesen macerás a kezelésük, a Vezess is elindította új sorozatát, a Fedélzetmestert, amelyben megpróbálunk elmerülni a hozzánk kerülő autók fedélzeti rendszereiben. Az első részt itt megnézheted: