Everesting, azaz csomolungmázás: így nevezik azt az extrém kihívást, amikor valaki gyalog, kerékpárral vagy gépjárművel megteszi a tengerszint és a Mt. Everest közötti szintkülönbséget, azaz 8848 méternyit kapaszkodik felfelé.
Ezt természetesen a világon sehol nem lehetséges egy huzamban megvalósítani. Ezért amikor a Jaguar úgy döntött, benevezi a kihívásra elektromos szabadidőjárművét, az I-Pace-t, megkeresték Nagy-Britannia legmagasabban fekvő burkolt útszakaszát, és azon hajtottak végig, nem kevesebb mint 16,2 alkalommal.
A kihívásban volt még egy csavar: a Jaguar egyetlen feltöltéssel kívánta megtenni a távot. Papíron ugyan csupán 199,6 kilométert haladtak, a Great Dun Fell 848 méteren fekvő csúcsára azonban rendkívül meredeken vezet fel az út. A kísérletre kijelölt 5,8 kilométeres felső szakaszon 547 métert emelkedik, az aszfalt meredeksége helyenként eléri a 20 százalékot. Ilyen helyzetben jóval magasabb az energiafelhasználás – viszont lefelé jövet, a meredek lejtőn közel 60%-os hatásfokkal tudták visszatölteni az akkumulátorokba a lassítás során felszabaduló energiát. Ez azt jelenti, hogy 93,3 kilométerrel tudták növelni az autó hatótávolságát.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kihívást valószínűleg a fékenergia-visszanyerő funkció nélkül is meg tudták volna tenni az autóval, bár épp csak, hiszen a kísérlet végén még 31 százalékon állt a 90 kWh kapacitású akkumulátor töltöttségi szintje, ami 128,7 kilométerre elegendő – legalábbis sík úton.
Az autót Elinor Barker olimpiai és világbajnok kerékpározónő vezette. Nem véletlenül esett rá a választás, hiszen a brit kerékpáros válogatott tagjai (és számos lelkes amatőr sportoló) előszeretettel járnak ide edzeni. A Covid-19 járvány miatt bevezetett utazási korlátozás tavaly különösen népszerűvé tették ezt a környéket; a statisztikák szerint 2020 nyarán 600-szor (!) több kerékpáros teljesítette itt az Everest-küldetést, mint egy évvel korábban.