Még a fiatal autók esetén sem szabad elhanyagolni a légkondi karbantartását. Ennek oka végtelenül egyszerű: a berendezés utastéri hőcserélőjén lecsapódik a pára, miközben működés közben lehűl. Az így képződött víz részben kicsorog a kondenzvíz-elvezető csöveken keresztül az autó „alá”, de valamennyi ott marad a hőcserélőn, amely az autó, vagy a légkondicionálás leállításakor ismét elpárolog, nedves közeget hozva létre a szellőzőrendszer érintett szakaszán. Ez a nedves felület megköti a levegőben lévő porszemcséket, így kialakul egy olyan réteg, amelyben a baktériumok remekül érzik magukat.
Ezért fontos évente legalább egyszer fertőtlenítő kezeléssel vagy házilag alkalmazható eszközzel kitisztítani a kocsik szellőzőrendszerét. Fontos a rendszeres pollenszűrőcsere is, mert az eltömődött szűrő egyrészt gátolja a légcserét, másrészt utat engedhet a koszos levegőnek. Ha más nem, akkor a légkondicionálóból bekapcsoláskor érkező poshadt szag jelzi, hogy ideje tisztítani a rendszert.
A tisztításra többféle módszert dolgoztak ki, és mind elsősorban a fertőtlenítésre épít. A szervizekben rendszerint egy csőrös spray-t használnak, amelynek a hosszú, a szórófejre csatlakoztatható csövét bedugják a szellőzőrostélyon, és kifelé húzva fújják ki a flakon tartalmát: ami tisztít és fertőtlenít.
Aztán ott van még az ózon is. Talán az egyik legegyszerűbb és legbiztonságosabb módja az autó belsejének fertőtlenítésére az ózon, ami egy három oxigénatomból álló molekula. Mivel az oxigén normál esetben csak két oxigénatomból áll, az ózonban viszont három van, nem meglepő, hogy elég instabil anyag, ami szeretne gyorsan visszaalakulni “mezei”oxigénné. Ebből fakad az ózon szuperképessége, hogy az egyik legerősebb oxidálóanyag, ami baktériumot, vírust, sőt, bármit, aminek rossz szaga van – igazából a jó illatú dolgokat, például a légfrissítőket is –, azonnal kinyírja.
Az ózonos tisztításról alábbi cikkünkben írtunk nagyon részletesen:
Otthoni megoldásként kaphatók fertőtlenítő spray-k, amelyeket járó motorú, maximumra kapcsolt légkondicionáló mellett, belső keringetésre zárt szellőzőrendszerű autó utasterébe kell használni. A spray-t le kell tenni például a könyöklőre, és kifújja magából a hatóanyagot, amit a kocsi rendszere átkeringet (csukott ajtók-ablakok mellett). A gyártótól függő hatóideig kell járatni így az autót, majd az idő leteltével alaposan kiszellőztetni az utasteret. Gyors, költséghatékony módszer.
Azonban vannak olyan elhanyagolt kocsik, amelyeknél ezek a módszerek nem segítenek. A hőcserélőn olyan szinten rakódhat le a fent említett módon kialakuló kosz, hogy egy mohaszerű penészes réteg alakul ki. Ezt csak a szellőzőrendszer megbontásával, a hőcserélő kiszerelésével lehet eltávolítani. Mivel a klímaberendezések nagy nyomáson működnek és gázt keringetnek, minimális gázveszteséggel a kocsi ötéves korától lehet számolni. Egyrészt a természetes veszteség miatt, később pedig az öregedő csövek porózussá válnak, a csatlakozások ereszteni kezdenek. Szerencsés esetben a klímagáz lefejtése és a rendszer újratöltése megoldja a problémát. A napi gyakorlat szerint az évi egy újratöltés belefér.
Ennél gyorsabb gázvesztés esetén azonban már érdemes megkerestetni a hiba okát. Rendszerint a csövek, csatlakozók a hibásak. A hőcserélők is lehetnek rosszak, ez kissé drágább javítást jelent. Súlyosabb esetben lehet kompresszorhiba, kompresszor-tengelykapcsoló hiba. Kevesen cseréltetik a légkondicionáló rendszerben lévő szárítószűrőt, pedig ha ez tönkremegy, rossz esetben kiszabadulnak belőle a kis szilikongolyócskák (a nyitóképen láthatod), amelyek dugulásokat okoznak a rendszerben, ami csak teljes szétszereléssel és aprólékos tisztítással orvosolható.