Ha szóba kerül a rali hőskora, a minden pillanatában életveszélyt jelentő B-csoportos világbajnokság, vagy a tereprali legnagyobb kihívása, a Párizs-Dakar, akkor az orosz vonalon mindenkinek a Lada Nivák szereplése jut eszébe. 

Nem véletlen, hiszen megvillantották tudásukat a mezőnyben, 1981-ben több szakaszgyőzelem után a harmadik helyen végzett a Niva, amit 1982-ben, illetve 1983-ban két második hely, 1986-ban pedig egy negyedik helyezés követett. 

Arra viszont kevesebben emlékeznek, hogy 1983-ban egy 2105-ös kocka Ladával is elindultak a sivatagi terepralin. A 136-os rajtszámú autót egy francia páros, Jacques Potherat és Marc Billoret hajtotta, akik ambiciózus próbálkozásuk ellenére nem értek célba, a projektet Jean-Jacques Poch, Franciaország legnagyobb Lada-kereskedője finanszírozta.

Ez lehetett volna a legdurvább Lada, ha sikerül jól megépíteni 1

Ez a prototípus még nem kapott komoly átépítést, pár kiegészítő lámpa, bukócső, versenyülések, navigációs berendezés jelentette a plusz felszerelést, de a hajtáslánc érintetlen maradt. Aztán jött valami komolyabb. Ez itt:

Ez lehetett volna a legdurvább Lada, ha sikerül jól megépíteni 2 Ez lehetett volna a legdurvább Lada, ha sikerül jól megépíteni 3

A második verziónál viszont már a Nivával javították fel a 2105-ös projektet a franciák, a karosszéria alá befaragták a terepjáró összkerékhajtását, kicserélték a futóművet, a fékeket, az orrába pedig egy kompresszoros Lancia blokk került, ami állítólag 200 lóerőt adott le. 

Ez lehetett volna a legdurvább Lada, ha sikerül jól megépíteni 4

A kompresszoros motorral szerelt Lada végül nem indult a Dakaron

Végül ez a projekt nem tudott rajthoz állni, de a reszelés folytatódott tovább, három év múlva érte el végső formáját a kocka Ladából faragott terepszörny.

Ez lehetett volna a legdurvább Lada, ha sikerül jól megépíteni 5

A Garage Moutier által épített középmotoros gép már csak nyomaiban emlékeztetett az eredeti 2105-ösre. A vezetőülés mögé a Deloreanből ismerős, háromliteres PRV (Peugeot-Renault-Volvo) fejlesztésű turbós benzinmotor került 240 lóerővel, és ötfokozatú váltóval.

Ez lehetett volna a legdurvább Lada, ha sikerül jól megépíteni 6

A motor áthelyezése miatt méretes hűtőnyílásokat vágtak az autó oldalába, a futómű egyedi tervezésű emelt darab volt, ám a homokdűnéken végül nem sikerült kipróbálni. 

Ez lehetett volna a legdurvább Lada, ha sikerül jól megépíteni 7

Bármennyire is kőkeménynek tűnik a gép a képeken, a kiforratlan technika már az 1987-es verseny elején megbosszulta magát, az első, Barcelona felé tartó szakaszon kiesett a 369-es rajtszámú autó. 

Ez lehetett volna a legdurvább Lada, ha sikerül jól megépíteni 8