Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani, amihez a legtöbb esetben elég egy jégkaparó. De mi a helyzet a belül lecsapódó párával? Néha azt nehezebb eltüntetni, mint a külső jégtakarót.
Nem nagyon van annál fontosabb, hogy tökéletesen kilássunk az autóból, hiszen akár már az első métereken is történhet olyan esemény, amit nem veszünk észre, ha le vannak párásodva az ablakok és csak egy tenyérnyi lyukon próbálunk tájékozódni. Az újabb autók levegőkeringetése és a klímaberendezések ügyesen kiküszöbölik ezt a problémát, az idősebb modelleknél azonban ez kellemetlenebb és sűrűbben előfordul.
A videóban emberünk öt teljesen hétköznapi dologgal „mocskolja” össze az ablakot, hogy kiderüljön, melyik védi meg az üvegfelületet a párától. Van itt nyers burgonya, gyermeksampon, borotvahab, kézfertőtlenítő és speciális páralecsapódás-gátló, amit tuti itthon is be lehet szerezni, bármelyik autós boltban. Ezek egytől egyig olyan cuccok, amikről az kering a köztudatban, hogy megakadályozzák a páralecsapódást. Lássuk!
A párásodás elsősorban hideg időben tapasztalható, hiszen a levegő hőmérsékletének csökkenésével emelkedik annak páratartalma, azaz a nedvesség hamarabb csapódik ki. Minél melegebb a levegő, annál több nedvességet képes elnyelni, és fordítva; a hőmérséklet csökkenésével egyre csökken a légnemű formában tartott nedvesség, a felesleg pedig kicsapódik. Hova? Naná, hogy az ablakokra, hiszen az a leghidegebb pontja az autónak, mivel vékony és szinte semmilyen hőszigetelés nincs rajta.
A pára kicsapódását tehát alapvetően két tényező befolyásolja, a levegő hőmérséklete és a páratartalma. Minél szárazabb és melegebb a levegő, annál kisebb a páralecsapódás, minél hidegebb és nedvesebb, annál nagyobb. Értem!?