A fagypont közeli hőmérséklet, a napokon át jelen lévő nedvesség, amely hol csapadék formájában, hol köd, illetve az ebből adódó lecsapódó pára alakjában kerül az útra, folyamatos kockázatot jelent az autózókra. Hiába haladunk megszokott útvonalon, hiába nem hajtunk gyorsan, az a kanyarsebesség, amellyel száraz úton, sőt még melegebb évszakokban esős úton is bevehető az adott ív, a hidegben túl sok lehet.

Összeszedtünk néhány útszakaszt, ahol fokozott odafigyelésre van szükség, ha ebben a nyálkás, hideg időben volán mögé ülünk.

1. Felüljárók

A felüljáró szerkezete hidegebb, így felfagyások alakulhatnak ki az útburkolaton, szóval jobb óvatosan közelíteni az ilyen szakaszokhoz, még akkor is, ha nulla fok felett van a hőmérséklet, de előtte napokig fagyott.

2. Hegyes, dombos vidéken, az északi oldali útszakaszok

A nap sugarai az ilyen helyeken még nyáron sem igazán érik el az aszfaltot, szóval itt még jóval a hideg idő elvonulása után is lehetnek csúszós szakaszok, sőt még havat is megfigyelhetünk az út mentén.

3. Vízátfolyásos utak

Mondani sem kell talán, hogy ez miért veszélyes, még jó időben is, hiszen míg a jégen megcsúszhat a jármű, egy vízátfolyáson átszáguldva könnyedén kialakulhat az aquaplaning jelenség. Ez akkor következik be, amikor az abroncsok nem szorítják ki az útburkolaton felgyülemlett vizet. Ez a vízréteg addig növekszik az abroncsok előtt, amíg a víz nyomása meg nem haladja az abroncs nyomását, ami azt eredményezi, hogy az abroncsok és az útburkolat közötti kapcsolat megszűnik. A tapadás elvesztése miatt a kerekek csúsznak és a jármű nem képes reagálni a kormányzásra, fékezésre és gyorsításra.

Az aquaplaning úgy kerülhető el vagy csökkenthető, ha rendszeresen ellenőrizzük a gumikat állapotát és a guminyomást. Ha az abroncsnyomás az ajánlott értéknél 30%-kal alacsonyabb, az aquaplaning veszélye meredeken nő. Minél nagyobb a meglévő profilmélység, annál több vizet képes elvezetni az abroncs, így csökken a felúszás veszélye.

4. Lejtős utakon

Lejtős (emelkedős) szakaszokon van rá esély, hogy a csapadék lemosta a csúszásmentesítésre kiszórt anyag egy részét, így nem annyira hatékony a csúszásmentesítés. Ez mindig jusson eszedbe, ha télen nekivágsz egy emelkedőnek, lejtőnek, például a budai hegyekben.

5. Nyomvályús útszakaszokon

Azokon az utakon, ahol rendszeresen közlekednek teherautók, kamionok vagy éppen buszok, és az aszfalt minősége silány, ott bizony hamar kialakul nyomvályú, amelyek összegyűjtik a csapadékot és könnyen bajba sodorhatják a hétköznapi autósokat. Sőt még száraz időben is meglepetést okozhat egy-egy mélyebb nyomvályú, hiszen más irányba terelhetik az autót, mint amit mi szeretnénk.