A Közlekedési Múzeum gyűjteménye érdekes darabbal, egy GAZ-12 ZIM típusú gépkocsival bővült. A járműből összesen 100 darab érkezett Magyarországra 1952-59 között, az 1950-es évektől kezdve a 70-es évek végéig a középszintű állami és pártvezetők szinte kivétel nélkül ezekkel a gépkocsikkal közlekedtek Magyarországon.

Az államszocializmus első éveiben, 1950 és ‘59 között magánszemélyek egyáltalán nem tulajdonolhattak személygépkocsit Magyarországon. Azonban a párt- és az állami vezetőket el kellett látni szolgálati autóval.

Múzeumba kerül a kommunizmus legsötétebb éveinek guruló emléke 1

Több egyéb típus mellett ilyen GAZ-12 ZIM-ek érkeztek, amelyek egészen a hetvenes évek végéig szolgáltak, ekkor az állami és pártvezetők már rendre nyugati típusokat, elsősorban Mercedeseket, illetve kisebb részben a Tatra 603-as gépkocsikat kezdtek használni szolgálati autónak.

Az 1960-as évektől kezdve elvileg már lett volna lehetősége az átlag állampolgárnak is egy ZIM megvásárlására, azonban utóbbi 40 000 rubelbe került, amihez az 1960-as szovjetunióbeli átlagkeresetet alapul véve 45 évi fizetésére lett volna szüksége egy embernek. Mára legfeljebb néhány darab ZIM gépkocsi maradhatott meg hazánkban. A ZIM üzemképes, jelenlegi állapotában kiállítható, a nagyközönség is hamarosan találkozhat vele.

Múzeumba kerül a kommunizmus legsötétebb éveinek guruló emléke 2