Nemrég számoltunk be arról, hogy van olyan hazai benzinkút, ahol maximum 10 litert tankolhat egy autós, vagy van olyan is, ahol naponta maximum 250 liter üzemanyagot adnak ki. A cikket Facebook-oldalunkon is megosztottuk, amely után záporoztak a kommentek és a virtuális postaládánk is megtelt üzenetekkel. Az egyik olvasónk az alábbi fotót küldte:

Akciózott egy hazai benzinkút, hamar leállították 1

Egy tankoláshoz maximum 5 liter gázolajat biztosítottak, hiszen minden egyes litert veszteséggel értékesít, áll a kiragasztott üzenetben. A lényeg, hogy ha kevesebbet ad el, akkor kevesebb lesz a vesztesége is.

Mint később kiderült, egy OMV-partnerről van szó, aki úgy helyezte a kútoszlopokra az üzenetet, hogy előtte nem egyeztetett a központtal. Kaptunk is ezzel kapcsolatban egy levelet, szintén egy olvasónktól, akinek az alábbi választ adta az OMV hazai központja.

Akciózott egy hazai benzinkút, hamar leállították 2

Tehát néhány óra múlva már le is került a kiragasztott üzenet az 5 literes limitről.

Ebben az ügyben az OMV magyar képviseletének álláspontját meg lehet érteni, hiszen az ő kezük ugyancsak meg van kötve a kormány által hozott hatósági ár, és a köré épített jogszabályok miatt. A hatósági árak okozta veszteség miatt nem lehet csak úgy bezárni egy kutat, nem lehet korlátozni a kiadott mennyiséget sem. Ellenkező esetben a dolog bírságot vonhat maga után, vagy a kormány elrendelheti, hogy más üzemeltesse tovább az adott töltőállomást. Legalábbis így volt eredetileg, azonban a tegnapi nap folyamán a NAV közleménye szerint a veszteséggel működő kút üzemeltetését szüneteltetheti a tulajdonos, ha akarja, de ezt 24 órával előtte jelentenie kell az adóhatóságnak. Szóval ez is mutatja, hogy mennyire kiélezett a töltőállomások helyzete.

Sokan nem tudják, hogy a nagy kúthálózatok töltőállomásai nem mind a MOL, OMV, Shell stb. tulajdonában vannak, csak azért, mert kint van a logójuk. Ezek közül sok franchise jelleggel működik, szóval egy vállalkozó megvásárolta a jogokat ahhoz, hogy például MOL-benzinkutat üzemeltethessen. Komoly veszélyt jelent tehát a hatósági ár, amely legfőképp nem az anyavállalatokat veszélyezteti, hanem azokat a vállalkozókat és alkalmazottaikat, akik a kút üzemeltetését végzik.

Hatósági ár

Mint ismert, a kormány november 15-étől 480 forintos szinten fagyasztotta be a nem prémium benzin és a gázolaj literenkénti árát. A hatósági ár nélkül a benzin literenkénti átlagára körülbelül 510, a gázolajé pedig 530 forint lenne. A folyamatosan emelkedő beszerzési ár azonban egyre nehezebb helyzetbe hozza a töltőállomásokat, mivel már egyértelműen veszteséggel értékesítik az üzemanyagokat.