1997-ben született meg a Giorgetto Giugiaro által tervezett W12 Concept Coupe, a Volkswagen első szupersportkocsija. Ennek 5,6 literes erőforrását két darab 2,8 literes VR6-os blokk közös főtengely mentén történő összeillesztésével alkották meg. A W12-es motor 414 lóerejét hatfokozatú, szekvenciális sebességváltó továbbította az osztóműhöz, ahonnan mindkét tengely kapott a nyomatékból.

Amikor a VW a feje tetejére állította a világot 1

A W12 soha nem került gyártásba, mégis legendává vált – igaz, négy évvel később, számottevően átalakított formában. A motor lökettérfogatát 6,0 literre, teljesítményét 591 lóerőre növelték. Az első tengelyt leválasztották a hajtásról, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az autó mindössze 1177 kilót nyomott. Mindez nem öncélú fejlesztés volt: a Volkswagen ugyanis 2001-ben úgy döntött, az autóval megkísérli megdönteni a 24 órás sebességi rekordot. Helyszínként a 12,55 kilométeres Nardò körpályát választották ki.

Amikor a VW a feje tetejére állította a világot 15

2001 októberében a W12 megkezdte a felkészülést. Első nekifutásra új világcsúcsot állított fel, 24 óra alatt 7082,8 kilométert tett meg, átlagsebessége 295,3 km/óra volt. Haza is mehettek volna, ehelyett folytatták a felkészülést.

Négy hónappal később, 2002. február 23-án (mondjuk, pontosan 20 éve) majd 10 százalékot vert rá korábbi eredményére az autó. A 7737,7 kilométeres távolság 322,8 km/óra átlagsebességnek felelt meg. Ezzel a 350 km/óra végsebességre képes W12 Nardo nem kevesebb mint hét világcsúcsot döntött meg, valamint több kategóriarekordot is elért.

Amikor a VW a feje tetejére állította a világot 16