Francois Perrodo autóversenyző, francia olajmágnás és Le Mans-i kategóriagyőztes egy vasárnap reggel autós túrára indult egy McLaren F1 GTR volánja mögött ülve, ám miután megállt tankolni, a brit sportautó nem akart elindulni.
Hamar kiderült, hogy emberünk dízelt tankolt az autóba. Ugyan a legtöbb helyen a dízelpisztolyok csöve vastagabb, mint a benzines pisztoly, így nehezebb (vagy egyenesen lehetetlen) betenni a töltőnyílásba ha nem oda való, a régebbi gyártmányú McLaren esetében nem ez volt a helyzet, a nyílás elég széles volt a dízelpisztoly számára is. De mihez tudunk kezdeni, ha félretankolunk?
Elsősorban a dízelmotorokra jelent komoly veszélyt a félretankolás, ahol a nagynyomású rendszerek nehezen viselik a benzin miatt megnőtt nagyobb terhelést és a kenés hiányát, amit náluk egyébként az üzemanyag végez. A régi dízelmotoroknál az adagoló mehet tönkre, az újaknál a szivattyú és a befecskendezés elemei. Utóbbiak több százezer forintos tételt is jelenthetnek. A károsodás mértéke függ attól, milyen keverési aránnyal kerül benzin a tankba, és mennyi ideig üzemelt a nem megfelelő üzemanyaggal a motor.
Egy egyszerűbb benzines motor akár meg is úszhatja a dízelkalandot. El kell távolítani belőle a gázolajat és újra tele kell tankolni.
Fordított esetben, azaz amikor benzin kerül egy dízelbe, akkor sem minden esetben végzetes a hiba, főként, ha a sofőr azonnal észleli azt. Még rövid időre sem szabad beindítani a motort. Ilyenkor a tisztítás mellett egy üzemanyagszűrő-cserével talán megúszható a baki. Érdemes ilyenkor azonnal szerelőhöz fordulni, mert ha sok benzin került egy dízelautóba, akkor komolyabb műveletet kíván, hogy megóvják a motort. Nem csak el kell távolítani a rossz üzemanyagot, de az üzemanyag-ellátó rendszert is ki kell tisztítani és ellenőrizni a működését.
Az eltérő töltőfejek – a dízel csöve vastagabb – és -nyílások ma már egyértelművé teszik, hogy melyik autó milyen hajtóanyaggal megy, de még így is rendre előfordul a félretankolás, ahogy azt a fenti példa is mutatja.
A lényeg, hogy ne ess pánikba!
Ha már bekövetkezett a baj, semmikép ne próbáljuk ki azt, amit egy németországi hölgy tett: a kúton található porszívóval kezdte el kiszivattyúzni a benzint a dízeles Passatból. A dolog működött egy darabig, a porszívó tartályában már lötyögött a benzin, de amikor a gép elkezdett felforrósodni, az üzemanyag pillanatok alatt lángra kapott és az autó is kigyulladt.
A lángoló VW miatt egy 20 éves járókelő is megsérült, de hála az égnek nem lett komoly baja, és a tűzoltók is villámgyorsan megérkeztek, hamar eloltották a lángokat.