Ezen a héten (április 4-10. között) a rendőrség fokozottan ellenőrzi a passzív biztonsági eszközök használatát Magyarország közútjain, ami azt jelenti, hogy a biztonsági öv használatára nagyon fognak figyelni igazoltás közben.

Az, hogy a sofőr beköti magát, egy dolog, de az utasoknak is kötelező a biztonsági öv használata, és ha a rendőrség rajtakap valakit az autóban, hogy nincs bekötve, akkor nem a sofőr kapja a büntetést, hanem az adott utas.

A büntetés mértékéről ma reggel beszélt a hazai rendőrség szóvivője egy rádióműsorban:

  • városban 10 ezer forint a büntetés, ha az utas nem használ biztonsági övet,
  • országúton 15 ezer forint a büntetés, ha az utas nem használ biztonsági övet,
  • autópályán és autóúton 20 ezer forint a büntetés, ha az utas nem használ biztonsági övet.

Az 1960-as években született meg az a jogszabály, amely kötelezővé tette az autók biztonsági övvel való felszerelését, azonban csak 1971-ben hozták meg az első olyan törvényeket, amelyek kötelezővé tették használatát, hazánkban 1976-ban lett kötelező a használata. A Volvo 1959-ben bemutatott PV544 modellje volt a világ első olyan autója, amelyben sorozatban gyártott hárompontos biztonsági öv volt.