A nyolcvanas években a KGST-piac típusai uralták a hazai közlekedést. Ladák, Škodák, Daciák tömege hömpölygött az utakon, pöfögtek a kétütemű Trabantok és Wartburgok, de azért ekkor használtan már akadtak nyugati típusok is, feltűnt egy-két Volkswagen, Opel, szökőévente egyszer valamilyen egzotikus típus, kalandos életúttal, mint például a Merkur-telepen fotózott Ferrari 365 GTB/4 Daytona.

Az autó első tulajdonosa egy libanoni Ferrari-kereskedő volt. Azt homály fedi, hogy került a határra, de az biztos, hogy két közel-keleti személytől kobozták el, akik aranyat akartak csempészni. Sokáig árulták a Röppentyű utcában, míg végül nyomott áron, 190 ezer forintért kelt el, pár év itthoni használat után új tulajdonosa külföldre vitte.
A Fortepanra frissen feltöltött fotók között viszont olyan találatok akadtak, melyeket látva elgurult állunkat kerestük a padlón. Egy majosházai mester, Molnár János autószerelő kisiparos udvarán ott áll a brigád, és büszkén mosolyog egy Porsche 911 mellett.

Majosháza, a Porsche 911-re szakosodott műhely csapata. Fotó: Fortepan/Bojár Sándor
A következő fotón a helyszín ugyanaz, csak a kor abszolút legendája, az olasz autóépítés egyik csúcsa, a Lamborghini Countach veri vissza a fényt a gépbe fűzött filmszalagra. Izgalmas rejtély, amit szerencsére egy gyors keresés megold.

Valószínűleg megnőttek az ufóészlelések a környéken, amikor ez a Countach elhaladt Majosháza környékén. Fotó: Fortepan/Bojár Sándor
A fotók az Autó-Motornál fotóriporterként dolgozó, 2000-ben elhunyt fotóművész, Bojár Sándor hagyatékából jutottak a Fortepan gyűjteménybe. A zseniális képek mellé született írott anyag is 1987-ben, amiből kiderül, hogy miként jutottak magyar műhelybe a ritka sportgépek.

Hajón érkeztek a roncsok az Egyesült Államokból a svédországi Göteborgba, majd onnan kerültek Magyarországra. A kész kocsik már menő, extrákkal teletömött Porsche 911 Turbo képében tértek vissza az Államokba, és valószínűleg a szállítással együtt is megérte ez az üzleti manőver 1987-ben. Fotó: Fortepan/Bojár Sándor
Molnár János egy külföldi út során figyelt fel a kint már roncstelepre száműzött autókban rejlő lehetőségre. Amit ott kidobtak, az itthon még vígan menthetőnek számított, így összehozta a nyugati típusok hazai felújítását.
„Sok és kitartó kilincselés után az Intercoop közreműködésével kezdtünk hozzá Alfa Romeo Giulietta 2000-esek rendbehozatalához. Ez volt a kezdet, majd következtek a Ford Escortok, Orionok és Sierrák” – nyilatkozta akkoriban az Autó-Motornak.

Szürreális kép, előtérben a két Porsche 911, hátul diszkréten meghúzódik egy Zsiguli. Fotó: Fortepan/Bojár Sándor
Az üzlet annyira tetszett a nyugati partnereknek, hogy egyre magasabb polcról érkeztek roncsok, míg végül amerikai szálakon keresztül már a Porsche 911-esek felújítására állt rá a kis műhely Majosházán.
„Van egy saját készítésű nyomó-, húzópadunk, azon a karosszériát állítjuk vissza eredeti állapotába. Van a műhelyünkben amerikai gyártmányú motor-vízfékpad, valamint olasz kerékfékpad. Javítás közben pedig segítséget nyújt az írásvetítő és természetesen hozzá az összes gyári adat.”
Évente öt-hat Porsche készült a műhelyben, és a képek alapján nem csak egyszerű javítást végeztek. A felújítás során a 930-as típusok megkapták az akkoriban igen kelendő tuningkiegészítőket, a bukólámpás „flat nose” orrkialakítást, és a korabeli interjú szerint egyéb extrák, így klímaberendezés, elektromosan állítható ülések, blokkolásgátló is kerültek az autókba.
Figyelemre méltó korlenyomatot adnak ezek a fotók az 1980-as évek végéről, amikor a változás szele már tucatszám fújta az addig csak magazinok lapjain látott sportkocsikat Pest megye egy csendes falujába.