Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának törvényhozói támogatták azt az uniós tervet, amely 2035-től gyakorlatilag betiltaná az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését.
A Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Bizottság szerdán 46 igen szavazattal, 40 nem ellenében és két tartózkodás mellett támogatta a CO2-kibocsátás 2035-ig 100 százalékos csökkentésére irányuló javaslatot, amely lehetetlenné tenné új, fosszilis üzemanyaggal működő járművek értékesítését a 27 országból álló blokkban. Jelen állás szerint csak elektromos autókat lehet majd forgalomba hozni akkortól.
Az Európai Bizottság tavaly júliusban egy nagyobb éghajlat-változási szakpolitikai csomag (Fit for 55) részeként javasolta a célkitűzéseket, azon az alapon, hogy az új autók 10-15 évig maradnak az utakon – ami azt jelenti, hogy legkésőbb 2035-ben le kellene állítani a károsanyag-kibocsátással működő autók értékesítését anélkül, hogy veszélybe kerülne a blokk azon terve, hogy 2050-re minden ágazatban nulla legyen a nettó kibocsátás.
„Fit for 55” kifejezés arra utal, hogy az Európai Unió 2030-ra a károsanyag-kibocsátását az 1990-es bázisévez képest 55 százalékkal csökkentse. A végső cél pedig, hogy 2050-re kibocsátássemlegessé váljon.
A Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága a mostani szavazáson nem támogatta azon javaslatokat, amelyek szerint a bizottság javaslatának még ambiciózusabbnak kellene lennie a személygépkocsik CO2-kibocsátásának csökkentésében, de más törvényhozóknak, a 2035-ös cél felhígítására irányuló javaslatait is elvetették.
„Ez a rendelet ösztönzi a nulla és alacsony kibocsátású járművek gyártását. A CO2-szabványokkal egyértelműséget teremtünk az autóipar számára, és ösztönözzük az innovációt és a beruházásokat az autógyártók számára. Emellett a fogyasztók számára olcsóbbá válik a nulla kibocsátású autók vásárlása és vezetése. Ez különösen fontos most, amikor a dízel és a benzin ára tovább emelkedik. Ez a rendelet mindenki számára elérhetővé teszi a fenntartható autózást!”- mondta Jan Huitema, a szakpolitika vezető.
Az autógyártók, köztük a Volkswagen, a Ford, a Peugeot, a Volvo, az Opel, a Jaguar stb. már bejelentették, hogy 2035-re leállítják a belső égésű motoros autók értékesítését Európában. Ez persze nem elvágólag fog megtörténni, addig is egyre kisebb kibocsátású modelleket követel meg a bizottság javaslata.
Az Európai Parlament egésze az elkövetkező hónapokban szavaz a személygépkocsikra vonatkozó CO2-javaslatokról, majd a törvényhozóknak és az uniós tagállamoknak tárgyalniuk kell a végleges szabályokról. A EP általában elfogadja a bizottságok javaslatát, így ezt a mostanit a tervek szerint a júniusi plenáris ülésen szavazzák meg, és ez képezi majd a Parlament tárgyalási álláspontját az uniós kormányokkal a jogszabály végleges formájáról.