Kolozsváron zajlik jelenleg az Innowave Summit 2022-es, nagyszabású, nemzetközi rendezvénye, 28 ország részvételével. Az esemény célja a tudásalapú gazdaság, és az urbánus ökoszisztémák kialakításának elősegítése. Vagyis megoldásokat, új ötleteket keresnek a jövő kihívásaira.
Főleg a digitális technikák, megoldások, energiafüggetlenség, megújuló energiák kerültek terítékre, így természetesen a villanyautózás is megjelent a helyszínen.
Nem meglepő, hogy az autózás világába ma már a szoftvereken keresztül vezet az út: helyi vállalkozások csak úgy „mellesleg” egy működőképes, minden alkatrészét tekintve Romániában gyártott prototípussal álltak elő.
Az AROBS-Newcar4future új koncepciója még nyers vázlat, de mutatja az utat, amin a helyi ipar el akar indulni. Az üvegszálas karosszériával épített konstrukció elvileg 350 kilométeres hatótávra képes 56 kWh-s kapacitású akkumulátorával, a hátsó tengelyre szerelt két villanymotorral pedig öt másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót, és képes 180 km/órás végsebességre.
„Nagyon vigyáztam, hogy ne hasonlítson egyetlen autóhoz sem, ez volt az első célom. Valami teljesen egyedit akartam, remélem sikerült.” – nyilatkozta Szabó Péter, az autó formatervezője.
A tervező nem most került először a címlapokra, fából készült autóját egész Európa csodálta a Frankfurti Autószalonon:
Még nincs neve a típusnak, de jövője talán igen. Eddig félmillió eurót költöttek rá, a tervek szerint pedig kétmillió eurós tőkebevonással fejlesztenék tovább, készítenének hozzá életképesebb belteret, és érnék el, hogy rendszámot kaphasson az autó.
Az biztos, hogy a helyi stratégia szerint elég komoly fókusz kerül a villanyautókra, a rendezvényen ugyanis Nicolae Ciucă miniszterelnök. bejelentette: Romániában 2026-ig összesen 18 ezer töltőállomás épül az elektromos autók számára.
Kolozsváron egyelőre csak kis szériás gyártásra van lehetőség a műszaki egyetem közreműködésével, de ha minden a tervek szerint halad, akkor innen elindulhat a helyi villanyautózás a fejlődés irányába, és ahogy a horvát Rimac példája mutatja, pár év alatt egy nyers prototípusból is el lehet jutni a legnagyobb gyártók szintjére.