Azt jól tudjuk, hogy az elektromos hajtás, a villanymotorok előnyei közé tartozik az azonnali és nagyobb nyomatékleadás, ám ritka hogy ezzel ilyen extrém példán keresztül szembesüljünk.

Az alábbi, a kaliforniai El Cajonban készült, az eredetileg a Facebookon megosztott felvételen a rögzítést végző autóssal együtt csodálkozhatunk rá a múlt vasárnap elektromos kerekesszékkel hajóját tréleren húzó férfire.

„Mi a büdös élet ez?! Beszarás! Ez figura hajót vontatva feltart mindenkit!” – mondja hitetlenkedő nevetéssel a felvételt készítő Christopher Jacoby.

Bár a mutatvány senkinek nem ajánlott, hiszen egy dolog, hogy a kerekesszék elhúzza a sok száz kilós vontatmányt, az viszont már egy másik, hogy képes-e stabilan haladni vele, és főképp hogy képes-e megfelelően lassítani. Minden bizonnyal nem, hiszen a 70-80 kilós járgányt egy fő maximum 8-10 km/órás sebességű szállítására tervezték, a fékrendszerét is ehhez méretezték.

A felvétellel szintén foglalkozó Tire Meets Road ugyanakkor hozzáteszi, hogy bármilyen veszélyes és meghökkentő is, amit látunk, Kaliforniában nem illegális, persze nem azért, mert jó dolog lenne ilyet csinálni, hanem azért, mert a vontatásról szóló előírásokban egyszerűen nem is tértek ki ilyen eshetőségre.

A videón látható kaliforniai „vezető” egyébként nem úttörő, mások is próbálkoztak már hasonlóval: 2018-ban egy ausztrál férfi váltott elektromobilra/elektromos mopedre, miután elvették a jogosítványát (a rendőrök gyorsan le is fülelték), míg 2020 nyarán egy brit nyugdíjas húzta motorcsónakját egy ilyen járgánnyal.

És hogy itthon mi a helyzet? A KRESZ alapján – nem meglepő módon – se hajót, se mást nem lehetne vontatni ilyen kocsikkal közúton, hiszen gyakorlatilag nem is járművek:

„A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék – ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska – nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek” – áll a 1. számú függelék II. a) pontjában.