Az orosz-ukrán háború többek között a Lada sorsát is hullámvasútra ültette. Oroszország legnagyobb autógyártója, a belpiacon még mindig vezető márkának számító Lada mindkét üzemében beszüntette a gyártást idén márciusban. 

Erre jött a hír áprilisban, hogy a márkát szép lassan pofozgató, fejlesztéseket hozó Renault kiszáll, és eladja többségi tulajdonát. Finoman fogalmazva is szimbolikus összegért, mindössze egyetlen rubelért, átszámítva kevesebb mint öt forintért vásárolta meg a Renault 68 százalékos részesedését a Ladát gyártó AvtoVAZ-ban a NAMI orosz autóipari kutatóintézet – adta hírül a Reuters

Ezek után érdekes fordulat, hogy a gyár mégis elkezdi a működését, csak épp „visszatelepülnek” a múltba.

Mivel hatóságilag engedélyezték az Euro 0-s besorolású autók gyártását is, valamint a légzsákok, a blokkolásgátló-rendszer (ABS) és dinamikus menetstabilizáló-rendszer (ESP) nélküli autók gyártását, így nem szorulnak nagy mértékben a szankciók miatt behozhatatlan alkatrészekre. 

A gyors döntés után nem sokat kellett változtatni a Lada Grantán, hogy gyártásba kerülhessen. Egyelőre a lépcsős hátú Lada Granta Classickal indították újra a termelést, amelyet nagyjából 4,4 millió forintnyi rubelért árulnak. 

Beindul a mindenmentes, fapados Ladák gyártása 2

Ezért a vásárlók kapnak egy Euro2-es besorolású, 1,6 literes 8 szelepes motort, 90 lóerőt, négy kereket, pár ülést, és tetőt a fejük felé. Nincs ABS, ESP vagy légzsák a fedélzeten, sőt előfeszített biztonsági öv, de még rádió sem.

Az eleve modernebb konstrukciónak számító típusok – Largus, XRay, Vesta, Niva Travel – gyártása még kérdéses, ezeket nem lehet nagyobb áttervezés, komponensek kihagyása mellett összerakni. Ezek pótlását Kínából próbálja majd megoldani a Lada.