A BMW M divízió eddigi fennállásának legnagyobb születésnapi ünnepét tartja idén, mivel kereken ötven éve szabadítják a világra a legsportosabb bajor típusokat.
Ennek örömére kinyitották a gyártó titkos raktárát is, ahol a kísérleti prototípusaikat babusgatják. Ezek a víziók komoly kísérletek voltak, és akár életképesek is lehettek volna, de végül mégsem láttak napvilágot.
Tökéletesen mutatják, hogy miért lehet a világ egyik legjobb melója itt fejlesztőmérnöki pozícióban dolgozni, még a félredobott ötletek is zseniálisak, és igazi benzingőzös játszótérnek tűnnek a műszaki dolgok iránt érdeklődőknek.
A gyártó által közzétett felvételen különleges CSL-terveket láthatunk, amelyekben közös, hogy a nagy teljesítmény mellé minél inkább a versenysporthoz közeli, könnyű karosszériát állítsanak össze a mérnökök.
E46 M3+két henger
Vegyük például az első járművet: egy E46 M3 CSL-t, amelyet az első lökhárítójába fúrt második kerek nyílásról lehet felismerni. Erre praktikus okokból volt szükség, mivel ebben az M3-asban a sorhatos motor helyett egy E39 M5-ös V8-ast találhatunk, ami 430 lóerőre képes.
Ez körülbelül 70 lóerővel komolyabb érték, mint a sorozatgyártású CSL teljesítménye, és 10 lóerővel több, mint a későbbi E92 M3-asba szerelt, szintén nyolchengeres S65 kódjelű motor.
Az autót, az eredeti CSL-t a BMW sajtósrészlege adta tovább az M-divíziónak, és valahogy ebbe a V8-asba a fejlesztés ideje alatt 10 ezer kilométert tettek bele. Természetesen kizárólag a futómű, és a hajtáslánc finomhangolásának érdekében.
BMW M5 V10 gyárilag 630 lóerővel
A titkos részlegen készült egy M5-nél is keményebb E60-as ötös széria, karbonszálas műanyag tetővel, és Getrag-tól származó, dupla kuplungos sebességváltóval , még az E92-es M3-ban történő debütálás előtt. Ebben a kísérleti darabban a gyári 510 lóerő helyett 630 lóerőt préseltek ki az autó zseniális hangon üvöltő V10-eséből. A teljesítmény javát a nagyobb lökettérfogattal nyerték, ez a blokk 5,0 helyett 5,7 literes, és maximum 8750-es fordulatszámig pörgethető. Az eredeti M5 tömegét 150 kilogrammal csökkentették, így a luxussportszedánból tényleg a kőkemény versenygépek irányába tettek lépést.
Finomhangolt E63 M6 CSL
Végül egy apróságokkal finomhangolt M6 került terítékre. Ebbe is bekerült a 630 lóerős V10-es motor, de a csomag aktív aerodinamikai elemekkel került kiegészítésre, az alsó lökhárító alatti légterelő, valamint a hátsó szárny is mozog a sebességtől függően. A beltérből kikerült némi hangszigetelés, és belső borítás, amivel lefaragták a tömeget, a visszapillantó tükrök formája pedig a napjainkban előforduló M-modellekről lehet ismerős.