A bolygódugattyús motor elméletét még a két világháború között dolgozta ki egy Felix Wankel mérnök, de kifejlesztése csak az 1950-es években történt meg a német NSU-nál.

A köztudatba ugyanakkor kimondottan japán dologként került be, hiszen 1961-ben az akkor küszködő Mazda csapott le a kétségkívül érdekes, de hátrányai miatt forradalmat finoman szólva sem kirobbantó erőforrás-koncepcióra, azóta pedig az autózás iránt kicsit is érdeklődők fejében teljesen összefonódott a Wankel-motor és a Mazda neve.

F1-eseket szégyenít meg ez a tenyérnyi motor 1

Így fest egy Wankel-motor, üvegkalitkába zárva

A konstrukciójából fakadóan jobb hatásfokú, ezért tisztább üzemre képes, ugyanakkor jóval több kenést és karbantartást kívánó motort a Mazda a sportkocsiktól a buszokig mindenben bevetette, tulajdonképpen legendává emelte a Wankelt, ám 2012-ben, az RX-8 kivezetésével elbúcsúztatta azt.

Vagy inkább félretette, hiszen az MX-30 idén érkező hatótávnövelővel szerelt változatába, épp az akkumulátor töltésére újra bevetnek egy kis méretű Wankel-motort.

Persze biztosan nem olyan kicsit, mint a cikkünk tárgyát képező darab, amely a szó szoros értelmében a világ legkisebb bolygódugattyús motorja.

Az ilyenek gyártására specializálódott Toyantól kikerült aprócska, mindössze 2,46 köbcentiméteres Wankel-motort a műszaki-autóipari érdekességekkel foglalkozó Warped Perception Youtube-csatorna vette górcső alá, ráadásul érdekes összevetésre is lehetőség adódott, ugyanis a csatorna gazdája korábban maga is konstruált egy kicsivel nagyobb mini-Wankelt.

A videóban egyébként alaposan meg is kínozzák a háromnegyed lóerős, a Trabantokból, Wartburgokból jól ismert, üzemanyag-kenőanyag keveréken futó minimotort, hiszen míg a gyártó legfeljebb 16 500-as percenkénti fordulatot ajánl a működtetéshez, a Warped Perception házigazdája egészen az elképesztő 30 ezerig forgatja azt. (Az utóbbi szám kontextusba helyezésére: a minden idők legdurvább belső égésű motorjai közé sorolható, az ezredforduló környékén használt V10-es F1-es erőforrások 20-21 ezres fordulatig mentek el, persze visítottak is rendesen.)

A hang önmagáért beszél, a fordulatszám pedig szabad szemmel is jól látható hatással jár: az apróság olyan rezgést produkál, ami egyszerűen kirázza a szerkezetből a „kipufogót”.