A követési távolság be nem tartása a közúti balesetek egyik leggyakoribb oka Európában, a németeknél és az osztrákoknál például a harmadik fő ok a gyorshajtás és az ittas vezetés után. Nem véletlen, hogy ezekben az országokban komoly szankciókkal fenyegetik a nyomulást, a közeli követést, vagyis a követési távolság figyelmen kívül hagyását.

Ausztriában az a szabály, hogy a követési távolság nem lehet kisebb 0,4 másodpercnél. Ez egységesen vonatkozik személyautókra és teherautókra egyaránt, de utóbbiaknak az autópályákon kívül legalább 50 méteres távolságot kell hagyniuk az előttük haladó járműtől. Ha valaki ezt megszegi, akkor bírság jár érte.

Sok autós bízik a saját villámgyors reflexeiben, pedig nagyon nem kéne 1

Egyes modern autótípusok már figyelmeztetnek, ha a megengedett követési távolságtól közelebb vagyunk az előttünk haladótól

A német rendelkezés valamivel szigorúbb. A személyautóknál általánosságban a két másodperces szabály él, míg a teherautóknak 50 km/óra felett legalább 50 méteres követési távolságot kell tartaniuk az előttük haladó járműtől. Ha valaki ezt nem tartja be, akkor a sebesség és szabályszegés mértéke szerint kaphat bírságot.

Sok autós bízik a saját villámgyors reflexeiben, pedig nagyon nem kéne 2

Ezekben a közeli országokban tehát konkrétan meghatározott érték a követési távolság, amit szigorúan be kell tartani, Németországban a szabályszegők bírsága nagy, 75-400 euró (30-160 ezer Ft) közötti. Összehasonlításképpen: nálunk a KRESZ 27.§. (2) megsértése miatt születtek bírságok – a két jármű közötti távolság szubjektív megítélése mellett – a gyakorlatban 5-150 ezer Ft közötti tételekkel sújtott, közúti közlekedés veszélyeztetése címen.

De vajon mi alapján határozták meg a két másodperces szabályt?

Miért pont két másodperc?

Bár különböző képességekkel és reakcióidőkkel rendelkezünk, átlagosan egy másodpercig tart, amíg felismerjük, hogy az előttünk haladó jármű fékez, azaz féklámpái felvillannak, rálépünk a fékre, és a fékhatás érvényesülni kezd. Ez az úgynevezett reakcióidő. A második másodpercre a tényleges fékezés megvalósulásához, a vészhelyzet elkerüléséhez van szükség, ideértve annak a kompenzálását is, hogy a különböző tulajdonságú gumiabroncsokban, fékrendszerekben és autóink műszaki állapotában is jelentős eltérések lehetnek. 

Sok autós bízik a saját villámgyors reflexeiben, pedig nagyon nem kéne 3

Aki figyeli az utat, és tartja a két másodpercet, az autózik biztonságosan

De a legalább két másodperc követési távolság tartása azt jelenti, hogy nagyjából biztonságban vagyunk. Persze kivételek is vannak, mert aki szeszes italt vagy bódító hatású szert fogyasztott, extrém módon fáradt, vagy éppen a “Sekundenschlaf” (mikroalvás) állapotában van, annál a két másodperces szabály természetszerűleg borul.

A hazai KRESZ nem fogalmaz meg konkrét elvárást a sofőrök felé

(1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.

(2) Olyan járművel, illetőleg járműszerelvénynyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kg-ot vagy hosszúsága a 7 métert meghaladja, lakott területen kívül másik
jármű mögött olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy – előzést végrehajtó – személygépkocsi biztonságban besorolhasson.

Nincs szükség ilyen követési távolság tartására:
a) ha
– a vezető előzésre készül fel,
– az úttest menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van, vagy
– az úton az előzés tilos,

b) fegyveres erők oszlopban haladó gépjárművei között,

c) egy nyomon haladó jármű (kétkerekű
motorkerékpár, segédmotoros kerékpár
vagy kerékpár) követése esetén.

(3) A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha
ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.