Első kerékkel pattogó autók, aszfalton húzott padlólemez, élénk színek, csillogó króm: a lowrider-kultúra az egyik legismertebb autós tuningirányzat, köszönhetően pár lelkes, világszerte ismert rapelőadónak.

Komoly lett a kerékre állva integető lowrider Lada 1

Általában klasszikus amerikai veteránautók kapják meg a hidraulikus szetteket, de a tuning világában tényleg minden előfordul. Így történhetett meg, hogy egy Angliában található, jobbkormányos Lada Riva, vagyis a normál 2105-ös alá került a kerekek önálló kiemelésére szolgáló rendszer.

Komoly lett a kerékre állva integető lowrider Lada 2

A projekt 6 hónapig tartott, leginkább azért, mert csak hétvégén és este tudott rajta faragni valamennyit a tulajdonos. A hidraulikus rendszer eredetileg két  szivattyúból és egy vezérlőpultból állt 8 billenőkapcsolóval, az áramot pedig egy teherautó-akkumulátor adta.

Komoly lett a kerékre állva integető lowrider Lada 3

Idővel a brit építő korszerűsítette az autót, és további 2 szivattyút, valamint egy hatékonyabb, 24 V-os táprendszert szerelt fel négy további akkumulátorral. 

A pattogó autókról dióhéjban

A lowrider eredeti célja a feltűnés volt. Lassú cirkálás a végletekig a földön kúszó, egyedi festésű gépekkel. A hidraulikák feltűnését megelőzően a legalacsonyabb hasmagasság eléréséhez nemes egyszerűséggel homok/cementzsákokkal pakolták tele a csomagtartót. Az alacsonyság eredeti célja már homályba vész, egyesek szerint a fehér középosztály és a rendőrség bosszantása volt a cél.

Az ötvenes évek derekán Edmond Brown kaliforniai kormányzó törvényen kívülinek nyilvánította a lowridereket. A rendelkezés értelmében az autó hasmagassága nem lehet alacsonyabban, mint a felni legalsó pontja, természetesen baleset-megelőzési okból.

Akkoriban is akadt ember, akinek nem meleg dinnyelé lötyögött a fejében, hanem némi újító ötlet. Richard Aguirre volt az, aki először szerelt repülőkhöz használt hidraulikát szeretett cirkálójába.

Elindult a lavina, nem volt megállás, hódító útjukra indultak a ma ismert pattogó verdák. Mindez nemcsak a rendőrök leszerelésére volt jó (akár a fekvő, akár az álló kivitelről beszélünk), hanem igen jó szórakozásnak is bizonyult. Amit pedig ma látunk, az csak ennek picit fejlesztett változata, 24 akksival, minden kerékren külön vezérelhető hidraulikai rendszerrel.