A forgalomba helyezések feltételrendszere két ütemben bővíti az új autók felszereltségében kötelező elemeket. Ilyen kötelező elem a intelligens sebességkorlátozás-asszisztens is (ISA).
Ez az asszisztens műszerfali kijelzéssel, hangjelzéssel, gázpedálpulzálással, a korlátozás fölötti sebesség esetén nehezebben lenyomható gázpedállal, tempomattal autózás esetén pedig gázelvétellel is beavatkozik, ha a vezető túllépi az adott útszakaszra vonatkozó sebességhatárt. Azt, hogy hol milyen sebességgel mehetünk, azt a GPS-adatok és a táblafelismerő rendszerek segítségével állapítja meg. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy leszabályozza az autót, ez a funkció valószínűleg ki-be kapcsolható lesz, akár csak a START/STOP, de kötelező lesz minden új autóba beépíteni.
Július 6-tól az ISA kötelezővé válik minden újonnan homologizált autóban az EU-ban, sőt két év múlva már minden újonnan regisztrált autónak rendelkeznie kell a rendszerrel. Ez egyébként már rengeteg magasan felszerelt és/vagy prémiumautóban megtalálható, csak eddig nem volt kötelező. Sőt az Euro NCAP már jó ideje nagyra értékeli a rendszert, és ha ötcsillagos töréstesztet szeretne elérni egy gyártó, nem árt, ha van ilyen az autójában.
Az új, fejlett, kötelező biztonsági elemek használata hozzájárulhat a járművek biztonságának növeléséhez, és csökkenteni fogja a balesetek számát. A szabályok az új járműtípusokra szerdától, 2024. július 7-től pedig valamennyi új járműre vonatkoznak.
A rendelet arról is gondoskodik, hogy a szabályok lehetővé tegyék az autonóm és önvezető járművek biztonságos bevezetését az Európai Unióban. Az általános járműbiztonságról szóló rendelet alapján az Európai Bizottság idén nyárra tervezi az automatizált és összekapcsolt járművekre vonatkozó műszaki szabályok elfogadását – jelezték. A közlemény szerint a rendelet kitér majd az autópályákon alkalmazott automatizált vezetésre, valamint a teljesen autonóm járművekre, például a városi ingajáratokra vagy robottaxikra.
Ezek lesznek az első ilyen jellegű nemzetközi szabályok. Bevezetésükkel mindenre kiterjedően értékelhető lesz a teljesen automatizált járművek biztonságossága és a technológia fejlettsége még az uniós piacon történő forgalomba hozatalt megelőzően. Meghatározzák majd a tesztelési eljárásokat, a kiberbiztonsági követelményeket, az adatrögzítési szabályokat, továbbá a biztonsági teljesítmény nyomon követésére és az események bejelentésére vonatkozó, az autonóm járművek gyártóira háruló kötelezettségeket.