Miközben az elmúlt évtizedben épp a környezetvédelemre hivatkozva kaptak nagyobb teret az elektromos autók – sőt, meghatározó jövőbeli szerepet vívtak ki maguknak –, a Tesla nevadai gigagyára engedélyt kapott arra, hogy növelje éves károsanyag-kibocsátását.
Az USA-beli állam környezetvédelmi osztálya ezt megerősítő döntésében ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a villanyautó-gyártó megemelt kibocsátási normájával is megfelel a helyi és a szövetségi kormány követelményeinek. Ez mégsem jelenti azt, hogy a Teslának kevésbé szigorú előírásokhoz kellene tartania magát – a korábbi keretet csakis abban az esetben lépheti túl, ha például több autót gyárt.
A hivatal a Reno Gazette Journal megkeresésére úgy reagált, hogy a Teslának a levegőminőségre vonatkozó szabályok betartása mellett rendszeres ellenőrzéseket kell végrehajtania, azokról pedig jelentést készítenie. Azt viszont elismerték, hogy a nevadai üzem általános károsanyag-kibocsátása várhatóan növekedni fog, de csak bizonyos fokig.
Új besorolása értelmében évente 100 tonnánál is több szabályozott szennyező- és több mint 25 tonna veszélyes légszennyező anyagot bocsáthat ki a nevadai Tesla Gigafactory. Az eddigi, másodfokú besorolás ennél alacsonyabb kibocsátást tett lehetővé, azonban a veszélyes légszennyező anyag mindkét esetben ugyanazt jelenti: ezek lehetnek rákkeltő, illetve súlyos környezeti károkat okozó anyagok is.
A környezetvédelmi hivatal állásfoglalása szerint – mint azt a CarBuzz idézi – ezen anyagok némelyike szén-monoxidot, kén-dioxidot és más káros szerves vegyületeket is tartalmazhat, de az eddigi légszennyezettségi modellezések azt mutatják, hogy ezek az értékek a törvényileg meghatározott határértékek alatt fognak maradni.
A cikk megjelenéséig a Tesla nem reagált a portál megkeresésére, így nem derült ki az sem, hogy a Tesla környezetvédelmibesorolás-módosítása mögött valóban a gyártási kapacitása növelése áll-e, vagy esetleg változatosabb gyártási módszerekre való átállás indokolja-e azt.