„Az M5 autópályán rohant egymásba egy kisbusz és egy személyautó a ma reggeli csúcsforgalomban. Az első bejelentés szerint 7-8 fő utazott a járművekben, ezért tapasztalt mentésirányító bajtársunk azonnal több mentőegységet riasztott segítségül.

Az autósok példamutatóan az út két szélére húzódva biztosítottak szabad vonulást a mentőerőknek, akik így perceken belül helyszínre érhettek. Ugyan szolgálatban tilos a mentőknek a képfelvétel készítése, ezt a mintaszerű közúti magatartást mégis megörökítette a balesethez riasztott hálás mentőtiszt. Bajtársaink végül egy könnyebb és egy súlyosabb sérültet láttak el, majd szállíthattak kórházba. Mielőbbi felépülést kívánunk, a mentésben résztvevőknek gratulálunk!” – olvasható az Országos Mentőszolgálat Facebook-bejegyzésében.

Mit ír pontosan a KRESZ?

37. § (8) Az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében – a (4) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében –

a) a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni,

b) az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni,

és – ha az így kialakuló „folyosóban” történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi – a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni.

A mentősáv kialakítását haladéktalanul meg kell kezdeni, mihelyt a továbbhaladás nem lehetséges, és a torlódás elkerülhetetlen, függetlenül attól, hogy a sürgősségi egységek már a közelben vannak-e, vagy sem. Az előírás betartása minden jármű számára kötelező.

Egyelőre csak néhány országban emelték be a hivatalos közlekedési szabályok közé a biztonsági sávot: Németország és Magyarország mellett Ausztriában, Svájcban, Csehországban, Lengyelországban, Szlovéniában és Luxemburgban. A németek nagyon komolyan veszik az előírást, aki nem húzódik le, több mint kétszáz eurós bírságot is kaphat.