Az ABS ősrégi találmánynak számít az autózás történetében, a kerekek blokkolását gátló szerkezet rengeteg életet mentett már meg, és a közlekedés biztonságossá tételének egyik legnagyobb vívmánya. 1964-ben készült el az első generációs blokkolásgátló, melynek megbízhatósága még nem volt teljes. Azonban 1978-ra megkezdődött az ABS-es fékrendszerek sorozatgyártása (a Mercedes-Benz és a BMW számára), immár tökéletesen megbízható rendszerrel. 1981-re elkészült a százezredik ABS is.
Most ez a jól bevált, szinte észrevétlenül velünk élő biztonsági extra újra képbe került, amikor az orosz-ukrán háború következményeként újra olyan sorozatgyártású Ladák kerülhetnek forgalomba Oroszországban, amelyekben blokkolásgátló sincs.
Miért baj ez? Nos, egyértelműen veszélyesebbek ezek a kocsik, mivel egy profi sofőr sem tud biztonságosabban, hamarabb megállni, mint az elektronika.
Erre a következtetésre jutottak az alábbi videó készítői. A tesztelés során egy Mazda MX-5-öst használtak, aminek azért tényleg jól adagolható, a vezető számára optimálisan működő fékrendszere van. Ezzel a kocsival átlagosan 34,73 méteren tudtak megállni egy méternél kisebb eltéréssel, amikor az ABS működött.
Amikor kikapcsolták a rendszert, a mezei, egyszerű sofőr 39 méteres teljesítményt tudott csak felmutatni. Ez azonban csak az öt próbálkozásból harmadjára sikerült neki. Első próbálkozása – és ne felejtsük el, hogy vészhelyzetben nincs második esély – 45 méter volt az eredménye, az átlagos féktávolsága pedig 42,66 méter, ami tetemes, 7,93 méteres különbség.
De vajon mit tud egy profi versenyző, akinek munkaköri feladata a minél precízebb, rövidebb fékút megválasztása? A kérdésre a választ Scott Mansell 36 éves angol pilóta adta meg, aki formaautókkal versenyzett karrierje során. Nos, az első próbálkozása neki is rosszabb volt, mint ABS-szel 40 méteren áll meg.
A próbák során viszont sikerült elérnie a 37,5 méteres, féktávot, ez volt a legjobb eredménye. Ez még mindig 2,7 méterrel rosszabb, mint az ABS-rendszer átlagos féktávja, és Mansell próbálkozásai között is nagy volt a szórás.
Ezért tehát felesleges tovább vitázni a hozzászólásokban, aki azt állítja, hogy neki sikerül rövidebb fékutat vennie ABS nélkül, és úgy is legalább annyira biztosan kezeli autóját, mint ezzel a segédlettel, az valószínűleg erősen csúsztat.