A maga korában hozzánk nem jutott belőle túl sok, hiszen a nyugati blokk egyik hadseregének járműveként született, így bemutatásra érdemes a Volkswagen könnyű kis terepjárója, a Typ 181, más néven Kurierwagen, az USA-ban Thingként, az Egyesült Királyságban Trekkerként, Latin-Amerikában Safariként ismert modell.

A második világháborút követően az európai NATO-tagok körében felmerült az amerikai Jeepekhez hasonló, „mindent bíró”, könnyű, szükség esetén kétéltű katonai jármű fejlesztésének igénye, ám a kooperatív projekt nem hozott gyümölcsöt, az „Europa Jeep” csak nem akart megszületni.

Ez volt a Volkswagen válasza a Jeepre 1

A gyárban Typ 181, német nyelvterületen Kurierwagen, Latin-Amerikában Safari, az Egyesült Királyságban Trekker, az USA-ban Thing volt a neve

A Volkswagent egyébként már az 50-es években megkeresték az ötlettel, de a gyártó akkor nemet mondott, viszont miután a fejlődő országbeli piacain komoly igény mutatkozott valamilyen terepképes típus iránt, az 1960-as évek elején beadták a derekukat, nekiláttak egy katonai és polgári felhasználásra is alkalmas modell fejlesztésének, amelyre amolyan áthidaló megoldásként tekintettek az Europa Jeep megérkezéséig.

Az Europa Jeepből végül nem lett semmi, a projektet 1979-ben lezárták, a Typ 181 viszont nagy siker lett, 1963-tól egészen 1983-ig gyártották.

A Kurierwagen a második világháborús, Ferdinand Porsche által tervezett, a Wehrmacht által használt Kübelwagenhez nyújt vissza mintaként, az annak idején 53 ezer példányban gyártott katonai terepjáró modernizált leszármazottja volt.

Ez volt a Volkswagen válasza a Jeepre 2

Kübelwagen (Fotó: Getty Images)

Mivel eredetileg csak átmeneti megoldásként tekintettek rá, igyekeztek a legolcsóbban, legegyszerűbben megalkotni a járgányt: az alváz a Volkswagen sportos kisautójából, a kupé- és kabriókivitelben is készült Karman Ghiából érkezett, a felfüggesztés elemei a Transporterből származtak, míg a hajtásláncot – 1,6 literes sornégyes motor – a Bogárból vették át. A hátsó kerekekhez négyfokozatú váltón keresztül jutott el a hajtás. A katonai változatok a hasmagasságot növelő – ám a csúcssebességet csökkentő – portáltengelyeket kaptak.

Már-már primitív, ám a célnak tökéletesen megfelelő autó született a Kurierwagen képében, amit jól bizonyít, hogy a különböző NATO-tagok összesen több mint 50 ezer darabot vásároltak belőle a fegyveres erőik számára.

Kattints a képre, galéria nyílik!

Ez volt a Volkswagen válasza a Jeepre 3

A napokban viszont egy remek állapotú civil változat került piacra: ez az 1973-as gyártású, az USA-ban, tehát Thing név alatt értékesített példány 1995 óta, azaz majdnem három évtizede szolgálta gazdáját, aki törődött is a VW-terepjáróval, hiszen a kasztni törtfehér fényezést kapott, fekete vászontető került az autóra, a nagyobb hasmagasságot kínáló felfüggesztés szintén módosított, utólag beszerelt darab; az ülések, a motor makulátlan, a képet CD-lejátszós rádió, csillogó-villogó felnik és 15 colos terepgumik tették teljessé.

Nem csoda, hogy a Bringatrailer oldalon meghirdetett VW-ért valaki 21 520 dollárt, azaz nagyjából 8,6 millió forintot fizetett – hétvégi túrákhoz, piknikekhez, vadászathoz stílusos négykerekűt szerzett a vásárló.