A haladó korszellem a digitális világ, így az autókba is egyre nagyobb, egyre több képernyő kerül. A gyártók kisebb-nagyobb lemaradással, de mind elindultak ezen az úton, és vérmérséklettől függően rengeteg funkciót raktak már át a virtuális világba.
A középkonzolok gombjai eltűntek, helyettük egy táblagép mered az emberre, ami egyszerű, letisztult, és végeredményben lassan olcsóbb, mint a sok apró, külön fröccsöntő formából készülő műanyag. A szemkápráztatóan éles kép, a szép grafika lenyűgözi a vásárlókat, de vajon mit mutat a hétköznapi használat? Gyorsabb egy ilyen rendszer az évtizedek alatt csiszolt, hagyományos nyomógomboknál? Melyik a biztonságosabb vezetés közben?
A kérdésre egy svéd lap kereste a választ. A Vi Bilägare autós magazin tizenkét autót hasonlított össze, egy igen sokat mondó, egyszerű teszfeladattal. A lezárt reptéren vezetett autók sofőrjeinek különféle, mindennapos tevékenységeket kellett elvégezniük, mint például a rádióállomás beállítása, vagy a kílma funkcióinak változtatása. Mindezt 110 km/órás, állandó tempónál kellett megcsinálniuk, a mezőny legérdekesebb tagja pedig a régi iskolát képviselő, 2005-ös gyártású Volvo V70-es volt, amibe még nem került érintőképernyő.
Az eredmények magukért beszélnek. A legrosszabbul teljesítő autónak 1400 méterre van szüksége ugyanazon feladatok elvégzéséhez, amelyekhez a könnyen használható, és legjobban szereplő autónak mindössze 300 méter kellett.
A meglepetés? A kiemelkedően könnyen kezelhető autó nem volt más, mint az öreg Volvo V70-es. Ez elvileg csak alapot adott volna a többi rendszer összehasonlításához, de végül csúnyán elvert mindenkit.
A négy feladatot tíz másodpercen belül sikerült megoldani a vezetőnek, ennyi idő alatt az autó 306 métert tesz meg 110 km/órával. A mezőny másik végén egy elektromos autó, a kínai gyártású MG Marvel R áll, amibe bár tetszetős, óriási érintőképernyő került, a kezelhetősége még nem éppen kiforrott a teszt szerint. Ebben a kocsiban a sofőrnek 44,6 másodpercre van szüksége az összes feladat elvégzéséhez, ezalatt az autó 1372 métert tett meg, ami több mint négyszerese a régi Volvóénak.
A teszten szereplő BMW iX és a SEAT Leon a jobbak között teljesített, de mindkettőnek van még hova fejlődnie. A sofőrnek csaknem egy kilométerre volt szüksége a feladatok elvégzéséhez. Ennyi ideig csökken a koncentráció, nem tud száz százalékig az útra figyelni, ami egyértelmű balesetveszélyt jelenthet.
Vannak azért jó példák is: a Dacia Sandero és a Volvo C40 jól teljesít, bár mindkettőnek van érintőképernyője. Azonban nincsenek túlterhelve funkciókkal, az elérésük nem bonyolult.