Darl’mat, Pourtout, Paulin – tudod folytatni a sort? A megfejtés természetesen a Peugeot, ami elvileg szintén egy családnév, de történetünk idején, az 1930-as években már jóval több annál: egy autóipari dinasztia, amely nem csak Franciaországban, hanem egész Európában, sőt, Észak-Amerikában is rangot szerzett magának. Abban pedig, hogy ez így történt, elévülhetetlen érdemei voltak az elsőként említett úriembereknek.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 1

Marcel Pourtout karosszériaépítő mester a húszas évek derekán indította el vállalkozását. Tíz évvel később, amikor már a legnagyobb manufaktúrák között jegyezték a szakmában, leszerződtette Georges Paulin dizájnert. Ő volt az, aki az akkoriban megkerülhetetlen áramvonalas formatervezést kiemelte a sablonosságból. Neki köszönhetjük a világ első lenyitható keménytetejét, az Eclipse tetőt, amit a Peugeot 401, majd 601 kupékon valósított meg. Hozzájuk csatlakozott Émile Darl’mat mérnök, aki autószerelőként és versenymotor-építőként szerzett nevet magának.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 113

Darl’mat és Pourtout már a húszas évek végén dolgoztak együtt, az 1933-as Chicago-i Világkiállításon bemutatott autójuk (egy különleges kivitelű Peugeot 301-es) dizájnját pedig már a frissen leszerződtetett Paulin jegyezte. A Peugeot mégsem emiatt figyelt fel a trióra: Darl’mat versenycélokra fejlesztett, ütőképes konstrukciói keltették fel a cég érdeklődését, amelyekben meglátták a lehetőségét, hogy költséghatékonyan és eredményesen térjenek vissza a motorsport világába.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 114

A Peugeot 302 szedán alapjaira épült első közös munkájuk. Ez gyakorlatilag a 402-es rövidebb tengelytávú, kisebb motorral szerelt változata volt, de egyéb műszaki tartalmában megegyezett a márka zászlóshajójával. Darl’mat tehát 1936 elején fogta a Peugeot 402-es nagyobb, kétliteres motorját, és teljesítményét az eleve tekintélyes 55 lóerőről „félelmetes” 70-re növelte.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 115

Végül a Peugeot megkérte Georges Paulint, hogy az aerodinamikai varázslónak tartott Jean Andreau-val (az ugyanebben az évben bemutatott, legendás Peugeot 402 Andreau névadó tervezőjével) konzultálva tervezze meg a létező legszebb, legáramvonalasabb karosszériát. Paulin nem okozott csalódást, a burkolt hátsó kerekű, hatalmas alumínium hűtőmaszkkal szerelt sportautó stilizált, túlméretes alumínium szegecsmotívumokkal teremtett kapcsolatot a kor technológiai csúcsteljesítményeként számon tartott repülőgépekkel.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 116

A gyár számítása félig jött be: bár az autó rendkívül népszerűnek bizonyult, a tervezett komfortos kivitelek helyett jóformán minden ügyfél a minimalista versenyváltozatot rendelte meg. Ez elég is volt ahhoz, hogy a Peugeot felkarolja Émile Darl’mat Le Mans-i terveit, és egy évvel később, 1937-ben mindhárom rajthoz álló Peugeot Darl’mat Special az első tízben végzett a 24 órás futamon.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 117

1938-ban teljes mellszélességgel Darl’mat mögé álltak, amit csak kért a mérnök, megkapott, így a Peugeot 402 legújabb változatával, a könnyített 402 Légère-rel dolgozhatott. Ez rövidebb és szélesebb volt elődjénél, ami optimálissá tette versenycélokra. Az így megvalósult Peugeot 402 Darl’mat Special fölényesen megnyerte a 2,0 literes géposztályt az 1938-as Le Mans-i 24 órás futamon, összesítésben pedig az ötödik helyen végzett.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 118

A következő évben a csapat kihagyta a Le Mans-t, 1940-től pedig a II. világháború miatt szünetelt a verseny – ez aztán meg is pecsételte a Peugeot és Darl’mat motorsportprogramjának a sorsát. A rövid együttműködésből viszonylag nagy számú autó született: 53 roadster, 32 vászontetős kabrió, és 20 kupé épült a Peugeot 402 Darl’mat Specialból. Mindössze hat kupé épült a 402 Légère platformjára, ebből három elveszett vagy megsemmisült, így a most elárverezett példányon kívül mindössze két ilyen kupé létezik a világon.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 119

Ez a 705536-os alvázszámú, zárt karosszériás modell eredetileg fekete-bézs fényezéssel gördült ki a műhely kapuján valamikor 1938 vége felé, hogy aztán Émile Darl’mat személyesen vigye el karácsonyi ajándék gyanánt Alfred Giauque-nak, a Peugeot gyári motorsportprogramja igazgatójának, köszönetképpen a hathatós támogatásért. A gesztus nem csak nagyvonalú volt, de szimbolikus is, hiszen míg Darl’mat szerint a könnyebb roadster jobb választás versenycélokra, Giauque a kupék áramvonalasabb profiljában és merevebb szerkezetében látta a motorsport jövőjét.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 120

Az autó túlélte a háborút, a békekötést követő másfél évtizedben kétszer is gazdát cserélt, ám mindvégig a francia fővárosban maradt. A hatvanas évek végén aztán egy neves észak-amerikai gyűjtő vásárolta meg, de ennek nevadai birtokán a Peugeot 402 Darl’mat Special Coupe lassú enyészetnek indult. A félig darabokban heverő csodát 2002-ben egy veterán járművekre szakosodott karosszériaműhely vásárolta meg, majd ismeretlen összegért továbbadták azt jelenlegi tulajdonosának, aki azonnal megrendelte az autó aprólékos helyreállítását.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 121

A munka két éven át tartott, majd miután 2004-ben részt vett a Pebble Beach Concours d’Elegance kiállításon, hogy az egész világ megcsodálhassa ragyogó pompáját, a gondos tulajdonos folytatta a projekt tökéletesítését. Az elmúlt két évtized a kupé szüntelen, hozzáértő gondozásával, finomításával, a korhű elemek helyreállításával telt – hogy milyen színvonalon, arról pontosan tanúskodnak az aukciós katalógusban közzétett, és cikkünkben is látható fényképek.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 122

Az árverésen aztán 885 ezer dollárért, azaz 365 millió forintért cserélt gazdát a Peugeot-történelem ezen gyöngyszeme. Gyalázatosan alacsony ár ez egy ilyen különleges automobilért, a lényeg azonban az, hogy az ipar- és képzőművészet-történeti ritkaság ezzel új esélyt kapott a fennmaradásra.

Eladták az egyik legszebb Art Deco autót 123