A hetvenes évek legnagyobb királya volt a Lancia Stratos. A korabeli autók között űrhajónak tűnő kis, ékszerű kapszula 1974-ben, ’75-ben és ’76-ban is megnyerte a ralivébét.
Sikerének kulcsa, hogy eleve erre a célra készült, ezt az autót az első tervektől kezdve versenyekre szánták. A fejlesztést a Lancia csapatvezetője, Cesare Fiorio, a brit mérnök, Mike Parkes és a gyár versenyzője, Sandro Munari irányította.
Annak érdekében, hogy el tudjanak indulni a rali-világbajnokságon, a Lancia kénytelen volt 500 darab homologizációs példányt az utakra ereszteni. Bár végül csupán 492 darab hagyta el a szalagot, a versenysikerek bebiztosították, hogy az olaszok egyik legmenőbb sportkocsijára minden autóbolond emlékezzen.
A legendás olasz gépben 2,4 literes, 65 fokos hengerszögű Dino V6-os motor hajtja a hátsó kerekeket, hozzá 5 fokozatú kézi váltó kapcsolódik. 190 lóerős teljesítményét 7000-es fordulatnál adja le, 225 Nm nyomatéka már 4000-től elérhető. Álló helyzetből 100-ra kicsivel több mint 6 másodperc alatt gyorsul, a végsebessége 230 km/óra. A Lancia Stratos súlya kevesebb mint 1 tonna.
Ma már legenda, de a maga korában nem övezte ekkora rajongás a közúti verziókat. Eleve rossz korban született, az olajválság idején, a hetvenes években, amikor még a tehetősek is meggondolták, hogy milyen sportkocsit vegyenek. Egy Porsche 911-es mellett pedig elég szomorú összképet mutatott az amúgy megnyerő külsővel rendelkező olasz versenygép. Összeszerelési minősége rémes volt, utastere egy szűk, párás kis odú, csomagtartója gyakorlatilag nem létezett.
Így sok eladó darab hosszú ideig porosodott a Lancia-kereskedők kirakataiban, mire nagy kedvezmény mellett valaki lecsapott rájuk. Mára viszont jó üzletté érett egy Stratos birtoklása. A képeken szereplő 1975-ös darabért akár 200-220 milliót is adhatnak az RM Sotheby’s árverésén.
Pedig első évében az eredeti tulajdonos Padova környékén úgy fára tekerte, hogy javíthatatlan lett a karosszéria, így gyakorlatilag teljesen új autót építettek részére. Ezért kavarodás van az alvázszámmal, azóta volt már pár tulaj a képben, tehát ez nem éppen a vitrinben tartott nulla kilométeres darab, de mivel Stratos, így ez nem fontos. Sőt, talán jól is áll neki.