Eredetileg úgy volt, az Alfa Romeo Spyder képében lényegül át a negyedik generációs Mazda MX-5, ám miután a cég akkori elnöke, Sergio Marchionne kijelentette, hogy Alfa kizárólag Európában készülhet, átpozícionálták a terméket a Fiathoz, pontosabban az Abarth-hoz.
Így lemaradt a pajzs, a tüzes stílus, és helyette lett egy langymeleg olasz verzió, ami a lendületes turbómotorja ellenére nem tudta megközelíteni a japán, szívómotoros verzió sikerét. Ennek oka talán a kissé konzervatív, ötlettelen, bravúrokat nélkülöző formaterv lehet. Az ND-s Mazda MX-5 sokkal markánsabb, jobban megragadja a tekintetet, mint a Fiat 124 Spider.
Sőt, a japánok annyira olaszosra vették a figurát, hogy Angliában egy MX-5 tulajdonosa úgy döntött, némi átépítéssel megvalósítja a Fiat által elszalasztott lehetőséget. A hűtőmaszk, a hátsó lámpák, pár dekorációs elem cseréjével megalkották az Alfa Romeo „Spiata” becenevű típust.
Az autót az angol MX-5 Owners Club fotózta, akik legalább annyira csodálkoztak a megvalósításon, mint mi. A végeredmény egyáltalán nem vállalhatatlan, és mutatja, mennyire jó irány lett volna valóban Alfát faragni a Mazdából, akár az akkoriban kéznél lévő, 220-240 lóerőt röhögve teljesítő 1,75 literes turbós TBi benzinmotorral.