A gyalogosok számára segítséget jelenthet az úton való átkelésnél, ha szemkontaktust találnak a közelítő autó vezetőjével, biztonság érzetet ad, hogy a felek tudnak egymásról.
De mi a helyzet akkor, ha nem ül senki a volánnál? Az önvezető autók közelgő megjelenése, elterjedése miatt a kérdés nagyon is releváns, a Tokiói Egyetem egy kutatócsoportja pedig igyekszik választ is találni rá.
A japán kutatók egy egyszerű kísérletben próbálták kideríteni, segítene-e, ha magának az autónak lennének szemei. Ehhez egy golfkocsira szereltek vicces, nagy, de irányítható tekintetű szemeket, melyeket a tükörfólia mögé rejtett, azaz kívülről nem látható vezető működtetett.
Az autóval négy panorámavideót forgattak le, ahogy megközelíti a gyalogátkelőt: egy esetben az autó megállt, miközben „szemei” a virtuális gyalogosra irányultak, egy másikban az autó „nem nézett” a gyalogosra és lassítás nélkül ment tovább, majd a megállós és a továbbhajtós szcenáriót szemek nélkül is rögzítették.
Az elkészült felvételeket VR-sisakon keresztül véletlenszerű sorrendben, egymás után többször is megnézették 18 kísérleti alannyal – 9-9 nő és férfi –, akiknek három másodperc alatt kellett eldönteniük, átmentek volna-e az úton a közeledő autó előtt.
Az eredmények kiértékelése alapján egyrészt kiderült, hogy a férfiak hajlamosabbak voltak az átkelésre a rizikósabb helyzetekben, azaz amikor a közelítő jármű nem lassított, míg a nők még a biztonságosabban ítélt helyzetekben is kevésbé indultak volna neki.
Ezzel együtt mindkét nemnél jóval ritkábban döntöttek rosszul az alanyok, ha az autón ott voltak a szemek, ezt húzta alá az is, hogy a férfiak úgy nyilatkoztak, veszélyesebbnek érezték az átkelést, amikor a jármű „nem nézett rájuk”, míg a nők egy kicsit más megközelítésben jellemzően azt mondták, hogy a rájuk irányuló tekintet biztonságérzetet adott nekik.
A kutatók elismerték, hogy az igen egyszerű kísérletnél igen kis mintával dolgoztak, így számosabb résztvevővel más eredmények születhettek volna, ám az eddigiek alapján is sejthető, hogy a szemeknek pozitív hatása lehet.
„Az autonóm járművek megjelenése hatalmas változás lesz. Ha a szemek valóban növelhetik a biztonságot, csökkenthetik a balesetek esélyét, akkor komolyan fontolóra kell venni az alkalmazásukat. A jövőben szeretnénk a robotszemek automata működését kifejleszteni, így sokkal több helyzetben lennének használhatók” – mondta a kutatást vezető Igarasi Takeo professzor.
Hiába tűnhet elsőre viccesnek a dolog, nem a mostani az első kutatás, amely az önjáró autók „tekintetével” foglalkozik: 2018-ban a Jaguar Land Rovernél a saját kísérleteik során szintén arra jutottak, hogy a gyalogosok magabiztosabban mentek át az úton, ha a közelítő önjáró kapszulákon őket „követő” szemek voltak.