A mai világból, de különösen a fogyasztói társadalomból előszeretettel gúnyt űző MSCHF autóipari újdonsággal bővítette nem hétköznapi, elsősorban művészeti jellegű portfólióját. Ennek célkeresztjébe ezúttal az elmúlt években – különösen a nyugati országokban – lassan, de biztosan növekvő népszerűségnek örvendő, egyúttal sokakból továbbra is komoly visszásságot kiváltó autómegosztó-szolgáltatások kerültek:
19-20 dollárért, átszámítva kevesebb mint 9 ezer forintért ezer kulcsot dobtak piacra – igen ám, de mindegyik ugyanazt az autót nyitja.
Magyarán az „aki kapja, marja” elv érvényesül, ráadásul a vásárlók dolgát azzal is megnehezítették, hogy azt sem hozták nyilvánosságra, milyen autó kulcsait vették meg. Támpontként egyetlen, a Key4All szolgáltatáshoz köthető telefonszámot kaptak, melyet tárcsázva valós idejű információt kaptak az autó földrajzi koordinátáiról és sebességéről. Ha pedig valaki közel ér a „titkos” járgányhoz, a kulcson található LED-fény zöld színűre vált.
Persze nem kellett sokat várni arra, hogy a leleményesebbek rábukkanjanak a zsákbamacskára, amihez a kulcs tartozik, melyről kiderült, hogy egy Chrysler PT Cruiser. Ez is értelmezhető egyfajta fricskaként a modern világ trendjeire nézve, hiszen egy olyan típust vehettek üldözőbe ezren, aminek gyártását 12 évvel ezelőtt, 2010-ben abbahagyták. A metódust egyébként több platformon is a videojátékozás egyik autós ékkövének tartott Grand Theft Auto (GTA) valóvilágbéli megfelelőjeként azonosítják.
Here’s the TikTok I made with the #key4all car#mschf https://t.co/qyKuCcqByf pic.twitter.com/iJVnzWftoY
— Nick🐟 (@OddityProgidy) October 7, 2022
Akár 200 km/óra az ártatlan külső mögött
A jellemzően négyajtós ferdehátúként ismertté vált, de kétajtós kabrióként is árusított PT Cruiser az ezredforduló idején jelent meg a piacon, tízéves története alatt pedig 1,35 millió példányt értékesítettek belőle. Négyféle benzin- (1,6, 2,0, 2,4 és 2,4 Turbo) és egyféle, 2,2 literes dízelmotorral hagyta el a gyártósort, amikhez négyfokozatú automata vagy ötfokozatú manuális sebességváltó párosult.
Ezek a motorok elég hatékonyan mozgatták az alig 1,5 tonnás karosszériát, hiszen a 2003-2005-ös, illetve a 2006-2007-es változatból 215-230 lóerős teljesítményt sikerült kifacsarni, míg a végsebesség úgy érte el a 201 km/órát, hogy azt közben hatóságilag szabályozták.
A PT Cruisert a Vezess még a megjelenést követő években, új autóként próbálta ki, az erről készült teszt itt olvasható el:
Mindezt úgy hirdetik az MSCHF oldalán, hogy egy kulcs áráért kaphat autót egy egész életre az illető, ha kellően szerencsés. Pedig pont ez a „játék” lényege, de ebben legalább nem szakad el a valóságtól, hogy bárki más, aki szintén rendelkezik kulccsal, bármikor lecsaphat az autóra, ha megtalálja. A valóságban ez úgy néz ki, például Magyarországon, hogy a GreenGo, a Mol Limo vagy éppen a ShareNow alkalmazásában nyomon lehet követni, hol találhatóak az adott flottához tartozó autók, amiket aztán az okostelefon segítségével ki is lehet nyitni.
A hajsza pedig akár örökké is tarthat – vagy addig, amíg valaki össze nem töri az autót, vagy valamilyen oknál fogva nem foglalják le azt.
Már csak az a kérdés, hogy a vállalat reményeinek megfelelően vajon valóban kitart-e örökké a társadalmi kísérlet, vagy ha nem, akkor mégis meddig?
We've got the car.#key4all #mschf pic.twitter.com/NE4QyHL1hN
— Hunter (@Hunter3BUDS) October 6, 2022