A Trabant egy legenda, egy fogalom, édesanyám első autója is egy Trabant volt, és ezt még sokan elmondhatják magukról. Az elmúlt években lényegesen felértékelődött a használt, de méltó állapotban megőrzött példányok ára, értékük pedig frappáns egyedi rendszámokkal növelhető tovább.
A holland Stapper Automotive oldalán jelent meg egy 1972-es Trabant 601, amely úgy tűnik, mintha egykor rendőrautóként szolgált volna az egykori NSZK-ban. Érzésünk szerint egy rendőrautó-imitációról lehet szó, mert Németországnak még a keleti részén, a volt NDK-ban sem voltak állományban Trabik járőrautóként. Ettől függetlenül jól áll neki a hatósági egyenruha, ráadásul most a korabeli, fekete alapon fehér betűs holland rendszámmal, valamint a megszokott, 26 lóerős kétütemű motorral kínálják eladásra.
Annak ellenére, hogy idén 50 éves az autó, csak 78 906 kilométert tettek meg vele, ami éves szinten alig több mint 1500 kilométernek felel meg. Az ára 6995 euró, ami a mostani, stabilan 400 forint felett ingadozó árfolyamon 2,8 millió forint.
A Trabant 601 – vagy P601, kinek hogy tetszik – az NDK-s korszakban hasított igazán, mára leginkább a kultusza maradt meg. Különböző kivitelekben és változatokban 1963-tól 1990-ig gyártották, ez idő alatt több mint 2,8 millió példány gördült le a gyártósorról. A kétütemű és -hengeres, 594,5 köbcentiméteres motorból 110 km/órát lehetett kipréselni, a 26 lóerőt pedig négyfokozatú kézi váltóval lehetett terelgetni.
Akkoriban már az is extrának számított, ha egy autónak köd- vagy tolatólámpája, netalán kilométer-számlálója volt. A Trabant esetében az „S”, azaz a Sonderwunsch fedte le, ami az átlagosnál magasabb felszereltségre utal.