A gyalogosok közúton való átkelését a világ minden táján szabályozzák ilyen-olyan szinten és módon, a legbiztosabb, ha a gyalogos a festéssel kijelölt és/vagy közlekedési lámpával is védett helyen teszik ezt meg.

Minden más eset kockázatosabb, egyes helyeken pedig szankcióval is fenyegetik az ilyen magatartást. Az USA-ban például elég komolyan veszik az angolul jaywalkingnak nevezett dolgot – nem egyszer sajnos rendőrségi hatalmaskodás ürügyeként –, állami, megyei, települési szinten eltérően szabályozzák, de a sima közigazgatási pénzbírságtól a bírósági megjelenést is igénylő büntetőeljárásig terjedhet a lehetséges következmény.

Kaliforniában mostanáig akár 250 dolláros (kb. 100 ezer Ft) bírsággal volt büntethető a nem kijelölt helyeken való átkelés, ám a kormányzó által nemrég aláírt törvény alapján 2023. január 1-jétől már nem számít automatikusan szabálysértésnek az „ötletszerű” átkelés. Tegyük hozzá, az új jogszabály a rendőrség hatáskörébe rendeli az ilyen átkelések megítélését, továbbra is bírságolható lesz, ha az „veszélyezteti a közlekedés biztonságát”.

Érdekes, hogy pont most döntöttek így, ugyanis a szövetségi államok adatait összesítő közlekedésügyi szervezet kimutatása alapján a tavalyi évben, azaz 2021-ben négy évtizedes csúcsot döntött a közlekedési balesetben elhunyt gyalogosok száma (kis híján 7500 fő), ráadásul trendről van szó, 2020-hoz képest ez 12%-os emelkedést jelentett.

USA-specifikus mellékszál, hogy a „jaywalking” bírságolásánál megjelenni látszik az intézményes rasszizmus: Kaliforniában például négy és félszer gyakrabban vonnak eljárás alá feketéket a nem megengedett helyen való átkelés miatt, egyebek mellett emiatt is kívánnak lazítani.

Mi a helyzet itthon?

A magyar KRESZ konkrétan nem tiltja a nem kijelölt helyen való átkelést, a hazai szabályozás azt határozza meg, hol lehet biztonságosan átkelni, milyen helyzetben kinek mi a felelőssége, feladata.

Alapvetően Magyarországon is a kijelölt átkelőhelyeken érdemes átmenni az út túloldalára, ezeknél a gyalogosé az elsőbbség, őket védi a jog, ha viszont nincs ilyen a közelben, akkor – lakott területen – a legközelebbi kereszteződésnél a járda meghosszabbított vonalában indulhat neki az ember.

Tilos ugyanakkor takarásból – busz, más jármű mögül –, körülnézés nélkül, megtévesztően, illetve hirtelen, azaz általában a forgalom megzavarásával az útra lépni, ahogy a kereszteződéseken kívül szintén, méghozzá feltétel nélkül tiltott az átkelés az autóutakon, autópályákon; vasúton, villamospályán is kizárólag a kijelölt helyen szabad átkelni.

Az ORFK és az OBB idén nyári, erre a területre koncentráló júniusi akciójában például bő 3500 esetből 731 esetben a gyalogosok nem tartották be a szabályokat, azaz bőven van tere a javulásnak. Ebben a kampányban a rendőrök 535 esetben csak figyelmeztették a szabálytalankodó gyalogosokat, de 173 esetben helyszíni bírságot szabtak ki – max. 30 ezer Ft –, 23 személyt pedig fel is jelentettek.

Akármilyen magas vagy olcsó is legyen a bírság, kockáztatni, vakmerősködni sem az USA-ban, sem itthon nem érdemes, a testi épségünk, az életünk sokkal többet.