„Együtt az utakon” címmel indít közlekedésbiztonsági kampányt a Magyar Suzuki, melynek alapját egy, véleményvezérek és szakértők segítségével megalkotott, úgynevezett előzékeny KRESZ adja, aminek alkalmazásával – az esztergomi vállalat álláspontja szerint – biztonságosabbá tehető a közlekedés.
Kialakításakor figyelembe vették azt a kutatást is, amit a Magyar Suzuki az Ipsosszal közösen végzett a tavalyi, illetve az idei évben, melyek kimutatták, hogy a koronavírus, az orosz-ukrán háború és a mostani gazdasági helyzet is befolyásolta az emberek mentális állapotát, ami meghatározó a közlekedésbiztonság szempontjából.
Emiatt még a legnyugodtabbak is feszültté, figyelmetlenné válnak az utakon: szitkozódnak, dudálnak, szándékosan rövidebb követési távolságot tartanak, vagy éppen jobbról előznek, de még az autóból is képesek kiszállni egy heves szócsatára. A kutatás egyébként rávilágított arra, hogy a hazai autósok alapvetően megszegik a KRESZ-t, háromnegyedük vallott úgy hogy életében legalább egyszer nem a jogszabályoknak megfelelően autózott. Az utakon közlekedve azonban nyilvánvaló, hogy az autósok nem egyszer lépik át a határokat, sőt vannak kifejezetten agresszív közlekedők.
Az ilyen helyzetek Rusznák András közlekedés-szakértő szerint sokszor elkerülhetőek lennének némi odafigyeléssel vagy előzékenységgel, míg Csörgő László vezetéstechnikai tréner azt emelte ki, hogy „a közlekedésben három fontos viselkedésfaktor van: türelem, megértés és idő”.
Az influenszerek közül végül Semjén Nóra a lapkiadónk, a Central Médiacsoport kreatív szakembere, az Anyakivan blog alkotója javaslatát dolgozták fel, aminek mentén további 14 ponttal „bővítették ki” a KRESZ-t, amik ugyan nem hivatalos jogszabályok, de segíthetik békésebbé tenni a közlekedést:
- Időben indulok, és megtervezem az útvonalam. Nem próbálom mindenáron behozni a késést. Majd a navigációra fogom, ha ciki lesz.
- Esőben lassítok a tócsáknál, nem fröcskölöm le a gyalogosokat – még ha a kánikulában jól is esne nekik.
- Figyelek a kerékpárosokra, tartom a biztonságos távolságot. Hogy az mekkora? Jó nagy!
- Nem vakítom el a fényszórómmal a szembejövőt, bármilyen büszke is vagyok rá, hogy ilyen messzire világít.
- Követem a cipzárelvet: ha én beengedem, engem is beengednek (reméljük).
- Türelmesen várok, amíg a másik autós befejezi a parkolását: addig is van időm végiggondolni a napomat.
- Dugóban is teret adok a keresztutcából érkezőknek, ők is ugyanannyira sietnek, mint én. Sőt, lehet, hogy még nálam is jobban.
- Nem születtem KRESZ-oktatónak, ezért nem is játszom el, hogy KRESZ-oktató vagyok (ha csak nem vagyok tényleg KRESZ-oktató).
- Nem bocsátkozom játszmába az agresszív sofőrökkel: nem ordítok, nem dudálok, nem büntetőfékezek (még ha jólesne is).
- Elnézést kérek a másik autóstól, ha akadályoztam vagy veszélyeztettem őt, bármennyire csodálkozik is rajtam a gyerek hátul.
- Intek, villantok, bólintok – mindegy, hogyan, de mindig megköszönöm a másik autós előzékenységét.
- Gyalogosan csak úgy használok fülhallgatót, hogy meghalljam, ha veszély van az úton (heavy-metalt is csak halkan).
- Rolleresként körültekintőbben közlekedek, mert valójában fogalma sincs senkinek, hogy milyen szabályok vonatkoznak rám jelenleg.
- Úgy viselkedek vezetés közben, hogy büszke lehessen rám az anyukám.
Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus a 14 pontos „kiegészítés” kapcsán hozzátette, a határozottság sem zárja ki az előzékenységet egy-egy közlekedési szituációban. A kampányban pedig Stohl András színész, televíziós műsorvezető is részt vesz, aki korábbi, sérülést okozó és börtönbüntetéssel zárult balesetére utalva elmondta, hogy a saját példája mutatja, mekkora árat lehet fizetni egy-egy rossz döntésért. Ugyanakkor hozzátette, hogy az emberek képesek változni, a hibáikból tanulva helyesen cselekedni, ezért fontos a figyelemfelhívás.