„Együtt az utakon” címmel indít közlekedésbiztonsági kampányt a Magyar Suzuki, melynek alapját egy, véleményvezérek és szakértők segítségével megalkotott, úgynevezett előzékeny KRESZ adja, aminek alkalmazásával – az esztergomi vállalat álláspontja szerint – biztonságosabbá tehető a közlekedés.

Kialakításakor figyelembe vették azt a kutatást is, amit a Magyar Suzuki az Ipsosszal közösen végzett a tavalyi, illetve az idei évben, melyek kimutatták, hogy a koronavírus, az orosz-ukrán háború és a mostani gazdasági helyzet is befolyásolta az emberek mentális állapotát, ami meghatározó a közlekedésbiztonság szempontjából.

Emiatt még a legnyugodtabbak is feszültté, figyelmetlenné válnak az utakon: szitkozódnak, dudálnak, szándékosan rövidebb követési távolságot tartanak, vagy éppen jobbról előznek, de még az autóból is képesek kiszállni egy heves szócsatára. A kutatás egyébként rávilágított arra, hogy a hazai autósok alapvetően megszegik a KRESZ-t, háromnegyedük vallott úgy hogy életében legalább egyszer nem a jogszabályoknak megfelelően autózott. Az utakon közlekedve azonban nyilvánvaló, hogy az autósok nem egyszer lépik át a határokat, sőt vannak kifejezetten agresszív közlekedők.

14 pont, amivel megreformálnák a magyar KRESZ-t 1

Egy kerékasztal-beszélgetésen mutatták be a Magyar Suzuki új, közlekedésbiztonsági célzatú kampányát, „Együtt az utakon” néven.

Az ilyen helyzetek Rusznák András közlekedés-szakértő szerint sokszor elkerülhetőek lennének némi odafigyeléssel vagy előzékenységgel, míg Csörgő László vezetéstechnikai tréner azt emelte ki, hogy „a közlekedésben három fontos viselkedésfaktor van: türelem, megértés és idő”.

Az influenszerek közül végül Semjén Nóra a lapkiadónk, a Central Médiacsoport kreatív szakembere, az Anyakivan blog alkotója javaslatát dolgozták fel, aminek mentén további 14 ponttal „bővítették ki” a KRESZ-t, amik ugyan nem hivatalos jogszabályok, de segíthetik békésebbé tenni a közlekedést:

  1. Időben indulok, és megtervezem az útvonalam. Nem próbálom mindenáron behozni a késést. Majd a navigációra fogom, ha ciki lesz.
  2. Esőben lassítok a tócsáknál, nem fröcskölöm le a gyalogosokat – még ha a kánikulában jól is esne nekik.
  3. Figyelek a kerékpárosokra, tartom a biztonságos távolságot. Hogy az mekkora? Jó nagy!
  4. Nem vakítom el a fényszórómmal a szembejövőt, bármilyen büszke is vagyok rá, hogy ilyen messzire világít.
  5. Követem a cipzárelvet: ha én beengedem, engem is beengednek (reméljük).
  6. Türelmesen várok, amíg a másik autós befejezi a parkolását: addig is van időm végiggondolni a napomat.
  7. Dugóban is teret adok a keresztutcából érkezőknek, ők is ugyanannyira sietnek, mint én. Sőt, lehet, hogy még nálam is jobban.
  8. Nem születtem KRESZ-oktatónak, ezért nem is játszom el, hogy KRESZ-oktató vagyok (ha csak nem vagyok tényleg KRESZ-oktató).
  9. Nem bocsátkozom játszmába az agresszív sofőrökkel: nem ordítok, nem dudálok, nem büntetőfékezek (még ha jólesne is).
  10. Elnézést kérek a másik autóstól, ha akadályoztam vagy veszélyeztettem őt, bármennyire csodálkozik is rajtam a gyerek hátul.
  11. Intek, villantok, bólintok – mindegy, hogyan, de mindig megköszönöm a másik autós előzékenységét.
  12. Gyalogosan csak úgy használok fülhallgatót, hogy meghalljam, ha veszély van az úton (heavy-metalt is csak halkan).
  13. Rolleresként körültekintőbben közlekedek, mert valójában fogalma sincs senkinek, hogy milyen szabályok vonatkoznak rám jelenleg.
  14. Úgy viselkedek vezetés közben, hogy büszke lehessen rám az anyukám.

Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus a 14 pontos „kiegészítés” kapcsán hozzátette, a határozottság sem zárja ki az előzékenységet egy-egy közlekedési szituációban. A kampányban pedig Stohl András színész, televíziós műsorvezető is részt vesz, aki korábbi, sérülést okozó  és börtönbüntetéssel zárult balesetére utalva elmondta, hogy a saját példája mutatja, mekkora árat lehet fizetni egy-egy rossz döntésért. Ugyanakkor hozzátette, hogy az emberek képesek változni, a hibáikból tanulva helyesen cselekedni, ezért fontos a figyelemfelhívás.