A ködös szezon kellős közepében vagyunk, főleg kora reggel és az éjszaka közeledtével számíthatunk arra, hogy komoly köddel találkozhatunk az ország szinte egész területén. Ilyenkor nagyon fontos a követési távolság növelése, hiszen ilyen időben nehezebb megbecsülni a biztonságos távolságot. De van még néhány dolog, amit nem  árt átismételni.

1.- Ne tegyünk úgy, mintha semmi nem történne

Ezt azt jelenti, hogy fokozott figyelemmel kell vezetni, felkészülve arra, hogy a köd nem homogén. Tehát, ha a körülményekhez képest jó is a látótávolsság, akár maradhat a normál utazótempó, de akkor is cselekvésre készen figyelni kell, mert belefuthat a kocsi sűrűbb ködfoltokba, például völgy alján, erdős-ligetes terület mellett.

 2.- Ne is reagáljuk túl

Amint átvillan az agyadon a „KÖD!” hívószó, nem kell azonnal a felére-negyedére csökkenteni a sebességet és pánikszerűen felkapcsolni minden lámpát az autón, amit találunk. A köd milyenségére kell reagálnunk sebességben és különböző lámpáink alkalmazásakor is. A döntést a látótávolság függvényében kell meghozni. Ha alig látni az előttünk normál követési távolság körülbelül háromszorosával haladó járművet, akkor biztos kell a hátsó ködlámpa, azonban ha megérkezik mögénk egy másik autó, akkor kapcsoljuk le a hátsó ködlámpát, ezentúl neki kell felkapcsolni (ezért hívják ködZÁRÓfénynek!). Ha túl hirtelen bukkannak fel a szemből jövők, akkor az első ködlámpákat is érdemes felkattintani.

 3.- Automata mentefényed van?

Az autó indításakor automatikusan felkapcsolódó nappali fénnyel szerelt kocsiknál ne bízzuk a lámpaautomatikára a tompított fény kapcsolását. A ködöt a legtöbb esetben nem érzékelik az automata fényszórók nappal, ezért nem fogják felkapcsolni a tompított lámpákat és lehet a hátsókat sem. Első-hátsó világítás nélkül ne vezessünk enyhe ködben sem!

 4.- Felejtsd el a vezetéstámogató rendszereket

Ne bízzunk az autó vezetéstámogató rendszereibe ködös időben, mert ilyenkor az érzékelők, szenzorok, kamerák sokszor fals információt közvetítenek a számítógép felé és könnyen baleset lehet a vége egy egyszerű távolságtartó tempomatozásnak is.

5.- Jobbra tarts!

Többsávos úton ne piknikezz lelassítva a belső sávban. Ilyen helyzetben különösképpen fontos a jobbra tarts szabály, hiszen bármikor utolérhet egy olyan autós, akinek nincs rutinja ködben, vagy vakmerőségből hajt, mint a bolond és egyszer csak megjelensz előtte 70-nel, ő pedig 150 km/órával közlekedik. Garantáltan nem fog időben észlelni sűrű ködben.

 6.- Nem kell mindent felkapcsolni

Főleg városban, ne csinálj karácsonyfát az autóból az összes ködlámpa felkapcsolásával. A látótávolság, a láthatóság felmérése után dönts a ködlámpák alkalmazásáról, azt is mérlegelve, hogy milyen forgalomsűrűségre és haladási tempóra számíthatunk. Dugóban, vagy kocsisorhoz, konvojhoz felzárkózva ne égessük feleslegesen a ködlámpákat, mert az zavarhatja az előttünk, vagy mögöttünk állót.

 7.- Menő leszel ha használod?

Sokan úgy vannak vele, ha fizettek érte, akkor használni kell a ködlámpát. Nem, nem kell, csak ha szükséges! „Tök jól néz ki, menő vagyok, ha felkapcsolom” – nem, nem vagy az. „Komolyabb országúti jelenlétet ad” – egy csőrös Scania vadráccsal az elején és reflektorsorral a tetején, az igen, de a ködlámpa nem.

 8.- Tisztes távolság

Ködben indokolt nagyobb helyet hagyni álló-, vagy nagyon lassú kocsisor esetén is az utolsó 3-5 autónak. Így, ha valaki későn észleli a sort és beleszalad, mérsékelhetjük a balesetben érintett autók számát.

 

9.- Türelem

Ne türelmetlenkedj, mert ködben nem csak a látótávolság csökken, hanem általában az út is nyálkás, síkos, ami miatt megnőnek a féktávok, hirtelen manővereknél pedig megcsúszhat az autó.

 10.- Takarítsd meg!

Ne legyen koszos a szélvédő és a lámpatest, ne tetézd a köd miatti egyébként is rossz látási viszonyaidat.

 +1.- Mikor ne használjuk?

  • normál látási viszonyok között tilos
  • álló helyzetben tilos
  • dugóban, lassú haladáskor inkább ne
  • lakott területen belül, 50-es sebességhatárú utakon inkább ne