Az elmúlt években az elektromos mellett az önjáró járművek számítanak az autóipar egyik legforradalmibb „slágerének”: rendületlenül kitartanak amellett, hogy a jövőben ez is úttörő lehet a közlekedésbiztonság növelésében, illetve a károsanyag-kibocsátás visszaszorításában.
San Franciscóban már hónapok óta működik a szolgáltatás tesztüzemben, ám eddig az éjszakai műszakra korlátozták. Rövidesen azonban napközben is igénybe lehet venni a Cruise önjáró Chevrolet Boltjait – az első éles nappali kört ottani idő szerint csütörtök reggel teljesítették. A teljes üzemű indulás pontos időpontját egyelőre nem közölte Kyle Vogt, a Cruise vezérigazgatója – írja a Jalopnik.
Jelenleg a szolgáltatás csak az utazásszolgáltató egyes felhasználói számára érhető el, de a technológiával előrukkoló General Motors-leányvállalat állítja, hogy dolgozik annak kiterjesztésén. A robottaxizás szélesebb körű bevezetésének része lenne a nappali és éjszakai szolgáltatási területek összevonása. Ugyanakkor néhány héttel ezelőtt még arról érkezett hír, hogy az autonóm struktúra korántsem kiforrott, a gyermekbetegségek pedig egyelőre igen nagy galibát okoznak:
A fennakadások legfőbb kiváltó okai közé tartozott többek között az, hogy emberi közbeavatkozás nélkül leálltak a Cruise autói, a mentőautót, buszt akadályoztak, de olyanra is volt példa, hogy éjszakára az autóban rekedtek az utasok.
A General Motorson kívül más vállalatok is szorgalmazzák az autonóm autóhasználat hangsúlyosabb alkalmazását. Ennek jegyében a Lyft és a Motional bejelentette, hogy Las Vegas után Los Angeles lesz a második város, ahol elindítják a robottaxi-szolgáltatást – derült ki a Reuters cikkéből. Azt viszont ebben az esetben sem árulták el, mikortól vehetik igénybe azokat a helyi lakosok.
A robottaxis iparág térnyerését a hibákon felül lényegesen nehezítik a szigorú szabályozások, illetve az, hogy a technológiát késleltetve vezették be a kereskedelmi forgalomba – mindez a projektnek hitet adó befektetőket is aggasztja.
A Motional ügyfeleinek a Hyundai Ioniq 5-öt fogja kínálni, azaz a Cruise-hoz hasonlóan elektromos modell adja az alapot. A típusválasztás persze nem véletlen, hiszen a vállalat a dél-koreai gyártó és az Aptiv járműipari technológiai vállalat közös üzlete. A cég ráadásul tíz évre szóló megállapodást kötött az Uberrel a vezető nélkül járművek szállítására vonatkozóan.
Egyik vetélytársa, a Waymo a múlt héten az arizonai Phoenixben már el is indította az önjáró személyszállítási szolgáltatását.