Még a koronavírus-járvány miatti korlátozások idején alakult ki jelentős chiphiány, mely világszerte érinti az autóipart is. Bár azok bevezetése óta majdnem három év eltelt, az ellátási problémák azóta sem oldódtak meg: olyannyira nem, hogy az AutoForecast Solutions adatai szerint idén az év végéig a tervezettnél mintegy 4,4 millió járművel gyártanak kevesebbet – írja a Carscoops.
Az év hátralévő alig több mint egy hónapjában sem számítanak egetrengető fordulatra, amit jól mutat, hogy Észak-Amerikában az autógyártók csak ezen a héten nagyjából 79 ezer autóról „mondtak le” a félvezetők hiányára hivatkozva. Az év korábbi részében pedig hozzávetőleges 1,4-1,5 millió jármű esett ki a gyártási kapacitásából ugyanezen okból kifolyólag az érintett régióban – sőt, az év végére a másfél milliót is meghaladja ez a szám.
Európában eddig 1,38 millióval csökkentették a járművek számát a termelési ütemtervhez képest, de az év végéig ugyancsak eléri 1,5 millió fölé ugrik ez az érték. Ázsiában – Kína kivételével – 765 ezerrel kevesebb autó készült, miközben arra számítanak, hogy december végére pedig már majdnem 850 ezer autó esik ki a piacról. Úgy tudni, Kínában 2022-ben valamivel több mint 220 ezer autó nem készül el.
A Közel-Keleten és Afrikában lényegesen alacsonyabb kiesésről érkezett hír, de ez a piac nagyságában is összefüggésben áll: a mostani számítások szerint az év végére megközelíti az 50 ezret a kieső járművek száma. Dél-Amerikában ugyanakkor némi stabilizálódásra van kilátás – úgy tűnik, a következő hetekben már csak néhány száz autó válik a chiphiány áldozatává, így az éves hiányzó mennyiség megáll 216 ezer körül.