Beteggel sietett a kórházba egy szirénázó mentőautó november 23-án, szerdán reggel, azonban annak sofőrje hiába haladt 140-160 km/órás sebességgel az M3-as autópályán, sorra mentek el mellette a külső sávban. Az alig félperces felvételen egy BMW és egy Škoda is elhúzott a mentőautó jobbján.

„A külső sávot nem használtuk, mivel jobbra tartási kötelezettség van/lenne, és elvileg mindenki ott közlekedik” – írta a mentősofőr a Bp-i Autósok Közösségének a látottak kapcsán. „Nekünk a beteg állapota és a gyors haladás zavartalansága miatt a belső sávban jobb volt menni. Kerülgetni nem szerencsés ilyen helyzetben.”

Előzte vagy elhaladt mellette? De mennyivel is?

…és milyen időben? Láthatóan több sebből is vérzik az eset.

A KRESZ külön paragrafusban taglalja a megkülönböztető, figyelmeztető jelzéseket használó járművekkel szembeni magatartást, megkülönböztetve az előzés és az elhaladás fogalmát. A szóban forgó, 42. § természetesen tiltja a megkülönböztető jelzéseket használó jármű előzését, sőt, mögötte követési távolságot tartani is úgy kell, hogy azzal a közlekedés többi résztvevőjét ne zavarja meg. Amellett, hogy nyilvánvalóan elsőbbséget élveznek, megközelítésüket, illetve a mellette történő elhaladásukat engedi a KRESZ, igaz, csak fokozott óvatossággal.

160-nal is ment a mentő, mégis faképnél hagyták az M3-ason 1

Megkülönböztető jelzést használó járműként a mentőautókra eltérő előírásokra vonatkoznak. Megelőzni nem lehet, de – fokozott körültekintéssel – elhaladhatunk mellettük, mivel abban az esetben nem előzésről, hanem párhuzamos közlekedésről van szó.

Ezen a ponton azonban felmerül a kérdés, hogyan közelíti meg az autós a 140-160 km/órával közlekedő mentőautót, ha egyszer 130 km/óra a sebességhatár a magyar autópályákon? Jelen esetben ráadásul nemcsak a KRESZ 26. §-ának a.) pontja sérül – a fentieken túl –, hanem a 25. § is, melyben az áll, hogy „járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra”.

Mivel a felvétel a reggeli órákban készült, a késő őszi, kora téli hideg egyik velejárójaként sűrű köddel találkoznak az autósok az utakon, így ez esetben nemcsak abszolút, hanem relatív gyorshajtásról is beszélhetünk. Hogy mi a különbség a kettő között, arról az alábbi cikkben írtunk korábban: