Tanulságos balesetről készült videó a napokban. A Budapesti Autósok egyik olvasója osztotta meg a Kiskunlacházán történt ütközésről készült felvételt. Olyan szakaszon jött szembe a száguldó Ford, ahol nem számítunk ilyesmire, így a vétlen sofőrnek esélye sem volt az ütközés elkerülésére. 

„Az eset ma délelőtt történt, amikor is a főútvonalról egy Ford túl nagy tempóban kanyarodott le, ezáltal az előttem haladó sávjába átcsúszva ütköztek Kiskunlacháza, dunaparti településrészen, a strandi út – Sellő utca kereszteződésben” – írta a videó készítője. 

Szerencsére személyi sérülés nem történt, ami főleg az alacsony tempónak és az egymáson szinte elcsúszó autóknak köszönhető.

Még rémisztőbb ez a hasonló szituáció, ami Lengyelországban történt korábban. Teljesen nyugodt haladás egy országúton, kamion mögött bambuló sofőrrel egy Volkswagen Passatban. A szemből érkező átcsúszik a másik sávba, és kész a baj, komoly ütközés, amibe a kamerás autó is belekeveredik. (A videóban 1:02-től kezdődő résznél látható a baleset.)

A helyi hírek szerint itt sem volt haláleset, ami egy kisebb, még öregebb autó esetén nagyobb eséllyel bekövetkezhetett volna. 

Még az újabb autók sem szerepelnek jól mindig ilyen helyzetben

Tipikus esetekről van szó, hiszen ritka az, amikor teljesen telibe kapja egymást a két szemben haladó jármű, sokkal gyakoribb a félátfedéses, vagy csak a sofőr oldalán, az autó egynegyedét érintő ütközés. Ezek a negyedátfedéses esetek komoly rizikót hordoznak magukban, nem véletlen, hogy az Egyesült Államokban már hosszú ideje folytatnak ilyen törésteszteket.

Az amerikai IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) 2012-ben vezette be ezeket a teszteket, és az eredmények elég lehangolóak voltak az első pár évben. Ennek oka, hogy a gyártók mindig az általános tesztekre, a csillagos értékelés maximumára koncentrálva építették meg autóikat, az új speciális terhelésre viszont nem voltak felkészülve. Ekkor a Mercedes C-osztály és az Audi A4 “elégtelen”, a BMW 3-as szériája és a Volkswagen CC “határértéken” minősítést kapott, az európai márkák közül a Volvo szerepelt jól.

A kisautók pedig végképp rémisztő eredményeket hoztak: 2014-ben tizenegy városi kisautót fogtak vallatóra, és a negyedátfedéses frontális ütközésnél egyetlen kivétellel mind elvéreztek. 

Azóta sokat javult a helyzet, 2017-ben már ott voltak a német márkák az ajánlottak között, az Audi pedig tényleg nagyot lépett előre. 2020-ban a legmagasabb értékelést (IIHS Top Safety Pick +) kapta az USA-ban az Audi A7, mivel mind a hat ütközési kategóriában jó minősítést szerzett. 

Tény, hogy a legújabb autók főleg az aktív biztonsági extrákkal kerülnek a hírekbe, de azért a karosszéria szerkezete is folyamatosan erősödik, az energiaelnyelés tökéletesebb, mint tíz éve, a szigorú töréstesztek pedig kikényszerítik a változásokat. Így ha a legbiztonságosabb típusra vadászunk, válasszunk olyat, amely mind az Euro NCAP, mind az IIHS tesztjein jól szerepelt.