A közelmúltban felállították az ittas vezetés világrekordját Argentínában – írja a CarBuzz. A férfi szervezetében ugyanis 5,5 gramm/liter véralkoholszintet mutattak ki, míg az előző csúcstartónál – aki egy spanyol férfi volt – 2016-ban 4,75 gramm/litert mértek.
Az Egyesült Államokban abban az esetben számít ittasnak egy sofőr, ha a véralkoholszintje meghaladja a 0,08 gramm/litert, vagyis az argentin férfi az amerikai határértéket 69-szeresen lépte túl. A portál szerint akár már 0,35-0,45 gramm/liternyi véralkohol-koncentráció is halált okozhat, vagyis az illető szervezetében 12 halálesetnek megfelelő alkoholmennyiséget találtak.
Ha az ő esetében halált nem is okozott, az argentin rendőrség közleménye szerint nem jutott messzire: mindössze néhány méter után nekiütközött egy oszlopnak.
Magyarországon zéró tolerancia van érvényben – szinte
A KRESZ 4. paragrafusa szerint „járművet az vezethet, aki a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol”. A Büntetőtörvénykönyv 55., illetve 236. paragrafusa értelmében az ittas vagy bódult állapotban történő vezetés eltiltással, vagy akár két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Testi sértés és halál esetén tovább súlyosbodnak a büntetési tételek, melyek értelmében öt-tíz évnyi börtönbüntetést is kiszabhatnak.
A különféle balesetmegelőzési kampányokban zéró toleranciát hirdetnek, ugyanakkor, a Büntetőtörvénykönyv 240. paragrafusa azt tekinti ittasnak, „akinek a szervezetében 0,50 gramm/liter véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liter levegőalkohol-koncentrációnál nagyobb érték előidézésére alkalmas szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van”.
A tavalyi évben azonban lényegesen visszaesett az ittas állapotban balesetezők száma: csak 1214 esetben derült ki, hogy a balesetet okozó járművezető korábban alkoholt fogyasztott, ami 10,8 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi adatnál. Összehasonlítás gyanánt érdemes megjegyezni, hogy gyorshajtás négyszer ennyi, összesen 4339 esetben vezetett balesethez, de még az elsőbbségadás elmulasztása is háromszor gyakoribb kiváltó oknak bizonyult.